Friday, October 22, 2010

Inilah MALAYSIAKU....


Emm...pagi ini aku terpetriotik pulak... buka laman web tentang Sejarah Malaysia...

Untuk apa...

Sebagai seorang rakyat atau warganegara bertanggungjawab, rasanya perkara utama yang kita wajib lakukan ialah dengan memahami apa yang telah berlaku terhadap negara kita iaitu KENAL MALAYSIA...dari sejarahnya...kemudian...barulah akan timbul rasa SAYANG MALAYSIA...dan seterusnya...timbul hasrat dan kesanggupan untuk PERTAHANKAN MALAYSIA...dari serangan anasir luar dan dalam...untuk apa???...untuk kesinambungan GENERASI PEWARIS MALAYSIA...

Nak tahu sejarah Malaysia...langkah pertama...klik je...aku dah linkkan ke laman web wikipedia...dan maklumat yang seterusnya akan aku coretkan kemudian...

Didalam web wikipedia ini ada mencatatkan secara ringkas tentang Sejarah Malaysia berdasarkan fakta sejarah yang ada setakat ini...fakta sejarah Malaysia dahulu kala akan berubah dari masa ke semasa berdasarkan pertemuan-pertemuan artifak arkeologi oleh pakar-pakar Arkeologi negara kita...

kerana apa perlu cari sumber artifak arkeologi ini...

...emm...kerana tak semua sejarah lama negara yang kita dapat dari penjajah itu tepat dan benar...

kerana apa kita perlu rasa sangsi...

kerana mereka juga pernah melakukan aktiviti penghampusan sejarah negara kita yang terdahulu...

jangan kuatir...

Penemuan-penemuan artifak dari kajian arkeologi akan dapat menjelas dan membuktikan banyak teori tentang sejarah Malaysia...berkenaan kehidupan, budaya, keagamaan, ketamadunan dan lain-lain lagi yang dapat menceritakan Malaysia yang terdahulu....lebih-lebih lagi tentang asal usul Masyarakat Melayu dan kaum Peribumi negara ini.

Oleh itu...untuk permulaan, mari kita dapatkan pengetahuan asas tentang asal usul Malaysia...bermula dari zaman pra sejarah sehingga ke zaman perang dunia kedua dan seterusnya zaman sebelum dan selepas kemerdekaan....

link ke wikipedia SEJARAH MALAYSIA

Thursday, October 14, 2010

Jom Makan Buah Tampoi...

~Buah Tampoi~


Haa
...pernah makan buah Tampoi tak...tak pernah!!...tapi kalau Hospital Bahagia di Tampoi, Johor tu tahulah yee...hehe......takpe sebab tak semua orang berpeluang makan buah Tampoi...aku pun baru 3 kali je dapat makan buah ini...

Kat mana nak dapat buah tampoi ini...

Mudah je...biasanya kalau ada musim, kita mudah dapat buah ini di gerai-gerai kayu milik orang asli di tepi laluan Seremban-Semenyih, Bukit Mantin Negeri Sembilan. Kalau korang lalu di laluan tersebut, cuba lihat kat gerai kayu milik orang asli kat tepi jalan tu, kalau tergantung bulat-bulat memanjang macam buah rambai tapi berwarna coklat tu...itu buahlah buah Tampoi...jangan lupa pula singgah dan rasa sendiri kesedapan buah tampoi ini...singgah jangan tak singgah...jangan marah ye, saja tolong PROMOSI buah-buahan tempatan...hehe

Buah tampoi nie atau nama saintifiknya Baccaurea griffithii mempunyai rasa yang agak sedap, manis, lemak sikit-sikit dan sedikit rasa masam. Bagi masyarakat Orang Asli pula ia boleh dijadikan minuman keras. Haa...yang nie, kalau nak cuba...silakan...senang capai bulan dan bintang hehe...

Key lah...kat bawah nie, ada aku sertakan gambar macamana bentuk buah tampoi...siap dengan model-model profesionalnya sekali...


~Buah Tampoi...buahnya pada batang pokok utama, sama seperti buah rambai~





~Isi buah Tampoi, selepas dikupas kulitnya...isinya boleh dibuat cuka makan selepas proses penapaian~


~Isi buah Tampoi, kuning macam buah durian~





~emm...yang ini bukan penjual buah tampoi, tapi gambar anak buah aku...saja posing nak jadi model buah tampoi...hehe...




TH:Banyak lagi buah-buahan tempatan yang
kini sukar untuk kita temui....

Tuesday, October 12, 2010

Permainan Konda Kondi...


~Permainan konda-kondi~



Dah
lama rasanya aku tak menulis blog, so...dah rasa mengeletor le pulak jari jemari nie nak mengetuk keyboard komputer nih...

Kali ni aku nak coretkan pula berkenaan permainan-permainan tradisi orang melayu yang sempat aku rasa keseronokannya ketika di zaman kanak-kanak dahulu.

Banyak gak permainan tradisi yang sempat aku rasa seperti konda-kondi, galah panjang, lompat untai gelang getah, teng-teng atau ketinting, tating lawi, dam aji, batu seremban, congkak, rounders, polis sentri, datuk harimau, lontar seliper dan banyak lagi.

Kebanyakkan permainan yang aku main semasa kecil-kecil dulu adalah yang melibatkan pergerakan yang agak lasak dan ada sesetengah permainannya memerlukan kekuatan fizikal dan akal yang tinggi untuk menang.

Walaupun permainannya agak lasak dan kadang kala boleh menyebabkan kecederaan fizikal namun ia tetap mempunyai keseronokannya yang tersendiri.

Antaranya ialah permainan konda-kondi. Kalau tersalah tangkap kayu yang dipukul atau di songket dari lubang, alamat lebam le badan atau muka.

Emm...korang tahu ke apa itu permainan konda kondi. Mungkin korang pernah main permainan ini masa di zaman kanak-kanak dulu....masih ingat lagi keseronokannya...

Disesetengah tempat, permainan ini dikenali sebagai ketuk keli. Sebenarnya permainan ini memerlukan fikiran yang tajam dan kekuatan fizikal oleh pemainnya. Pemain akan memikirkan arah yang selamat semasa menguis atau mengejar kayu yang dikuis. Sekiranya kayu dapat ditangkap oleh pihak lawan maka pemain utama dianggap telah tewas atau mati dan giliran pihak lawan pula menjadi pemain utama untuk mengumpul mata. Kesilapan memukul atau menangkap kayu boleh menyebabkan berlakunya kecederaan kepada pemain. Emm...kat sinilah bahayanya permainan ini...so kalau hendak main permainan ini, kawasan yang agak lapang adalah diperlukan.

Hendak tahu cara permainan ini...

Mudah sahaja...

Kita hanya perlukan lubang kecil yang dikorek yang memanjang pada tanah lebih kurang sejengkal setengah dengan kedalamannya lebih kurang 1 inci sahaja. Dua batang kayu kecil di perlukan.

Pemain akan meletak kayu melintangi lubang. Kayu anak dikuis dengan mengunakan kayu ibu. Pemain kumpulan kedua akan berusaha menyambut kayu anak tersebut. Sekiranya kayu anak berjaya disambut....maka kumpulan utama dikira telah mati. Giliran kumpulan pemain utama bertukar kepada pemain lawan.

Bagaimana cara pengiraan mata untuk permainan ini...

Caranya ialah dengan mengira berapa kali kayu anak berbaring menghala ke arah lubang dalam setiap langkah dalam permainan ini...

~Inilah rajah permainan konda kondi...~