Monday, December 4, 2017

Teringat Zaman Kanak-Kanak...

Macam biasa balik dari kerja TH akan melalui laluan kegemaran TH...laluan Tg. Rimau ke Gadek...semasa melalui kawasan perkampungan Alor Sebang sempat TH menjeling melihat telatah beberapa orang kanak-kanak sedang bermain lompat getah...dah lama tak tengok budak-budak bermain lompat getah nie...emmm...terkilan gak sebab tak sempat nak snap gambau tadi...nak cepat balik rumah ambil adam dirumah atuknya...macam biasalah...confirm teringat zaman kanak-kanak dulu...rasanya tak banyak lagi permainan kanak-kanak TH dahulu yang masih dapat dilihat masa kini...masih ingat lagi start umur enam tahun ke tujuh tahun TH dah mula bermain mainan tradisional ini bersama kawan-kawan...seronok memang seronok...sebab kami tiada gajet permainan eletronik macam kanak-kanak zaman sekarang. Kebanyakan permainan yang TH dan kawan-kawan lakukan adalah memerlukan kekuatan fizikal dan mental serta kebanyakannya permainan yang lasak...tetapi disitulah sebenarnya punca keseronokan kami pada masa itu...kerana permainan ini memerlukan kemahiran bersembunyi, berlari, menjejak, memburu, pemerhati dan penyamaran.


Beberapa permainan yang masih TH ingat dan pernah merasai keseronokan bermain bersama rakan-rakan ketika berusia seawal enam tahun ialah main Sorok-Sorok....sebab masa tu baru belajar mengira...so...kalau nak main sorok-sorok kena belajar menggira dari nombor 1 sehingga 10...nak main sorok-sorok punya pasalkan...kenalah belajar mengira dari kakak-kakak dan abang-abang sedara yang ada...hihi...


Paling best main Sorok-Sorok nie bila ada majlis kenduri kendara sebab ramai kawan-kawan yang ada...lagi best kalau main di waktu malam...sebab susah nak cari kalau menyorok ketika itu...tempat-tempat strategik untuk menyorok biasanya di bawah rumah yang ada kebuk padi...belakang tiang rumah, belakang tempayan, belakang pokok dan sebagainya asalkan boleh menyorok dan tak dapat dilihat oleh orang yang mencarinya...tapi tempat-tempat yang TH sebutkan ini bukanlah tempat-tempat yang extrem sebab masa tu baru berumur enak ke tujuh tahunkan...asalkan boleh sembunyi sudahlah...hihi...





Tetapi permainan ini pada zaman itu bahaya sedikit...bahaya...bahaya...tahu bahayanya apa...bahayanya semasa kita menyorok...kita juga boleh disorokkan...disorok oleh hantu...Hantu Kopek...hihihi...macam lucah je le pulak bunyinyakan...nenek TH pernah marah pada kami ketika itu sebabnya...takut kami disorokkan Hantu Kopek tu...hihihi...emmm...nak dengar cerita Hantu Kopek tak...nanti TH ceritakan ye...cerita budak kampung TH disorokkan hantu kopek yang diceritakan oleh Arwah Nenek masih ingat lagi dalam ingatan...Ins sha Allah nanti TH ceritakan ye...sebab TH ingat nak postkan cerita pasal main sorok-sorok nie dulu ye...

Cerita tentang permainan sorok-sorok masa zaman kanak-kanak dulu memang menyeronokkan...lebih-lebih lagi kalau si pencari tidak jumpa dimana tempat kita menyorok...had kawasan menyorok akan kami tetapkan dan biasanya tidak jauh dan mudah untuk dicari...bukannya apa...nanti tak pasal-pasal dari monyorok terus jadi hilang lak tak jumpa-jumpa...biasanya permainan ini lebih meriah kalau ramai pemainnya...lagi ramai pemain lagi mudah nak cari sebab lokasi tempat menyorok biasanya terhad...dan kalau dah lama sangat menyorok dan tak jumpa-jumpa...boleh le cari beramai-ramaikan...hihi...lagi lama kita menyorok dan tak dapat dicari oleh si pencari...lagi besar peluang untuk menang...sebebnya peraturan dalam permainan ini ialah siapa yang paling akhir dapat dijumpai maka dia akan diistiharkan sebagai pemenang dan barangsiapa yang paling awal dijumpai akan di denda menjadi sebagi pencari mengantikan si pencari yang mencarinya tadi....



Main sorok-sorok nie, walaupun nampak mudah tetapi tetap di katogerikan permainan yang lasak bagi TH yang masih berusia enam ke dua belas tahun ketika itu...lebih-lebih lagi kalau bersembunyi di belakang reban ayamkan...hihi dah le kena gigit nyamuk...berbintat satu badan...yang gatal-gatal di sebabkan oleh hama lagi parah...merah satu badan...hihi

Oklah...sampai disini dulu...nanti TH bercerita permainan lain pulak ye...


SALAM MAULIDUR RASUL 2017




Wednesday, January 4, 2017






https://1.bp.blogspot.com/-DQfHEysFk28/WGcpSUDQx6I/AAAAAAAAAWY/2UYPs7lINb0smlegHZI-jpDM4Lh5K600ACLcB/s1600/ucapan%2Bselamat%2Btahun%2Bbaru.jpg
















Dari TH 2017

Thursday, October 6, 2016

ASSALAMUALAIKUM PADA SEMUA PEMBACA BLOG TH....KEMBALI BERTEMU LAGI DI TAHUN 2016....

Rasanya dah lama sangat tak berblog nie...hihi...busy busy ... last keluar post bulan 6 tahun lepas... lama ooo...hihi

Untuk makluman semua...TH baru je bertugas ke tempat baru...emm...rasa macam nak aktif berblog semula...dah hampir 8 tahun usia Blog TH nie...Alhamdulillah blog ini masih ada walaupun sekejap aktif sekejap tak...hihi...
Sepanjang lima tahun kebelakangan ini...banyak peristiwa pahit manis yang telah TH lalui...tapi Alhamdulillah sehingga kini TH masih lagi dapat meneruskan perjalanan hidup bersama keluarga dan kerjaya...semoga dipermudahkan Allah untuk perjalanan TH seterusnya...Alhamdulillah...terima kasih Allah kerana memudahkan perjalanan hidup TH sebelum ini...

Rasanya ramai pembaca yang tertanya tanya siapa TH sebenarnya ye...TH sebenarnya berasal dari negeri Hang Tuah...negeri Melaka Bandaraya Bersejarah...berlatar belakangkan disiplin Kejuruteraan Awam...pernah berkhidmat dengan sektor swasta (Kontraktor dan Perunding) dan sekarang berkhidmat sebagai penjawat awam di Jabatan Kerja Raya Malaysia sebagai Jurutera Awam (Profesional)...amat meminati dalam hal-hal yang berkaitan dengan kebudayaan, kesenian dan warisan bangsa melayu...sebab itulah kalau pembaca mengikuti post-post dari TH ianya lebih ke arah perkara-perkara tersebut...

Harapan TH ialah semoga TH diberi kelapangan menulis blog dan blog ini juga sentiasa aktif dengan post-post terkini yang bermanfaat kepada pembaca...

Selamat maju jaya kepada semua ye...

Tuesday, October 21, 2014

Kelahiran Anak ku yang Kedua....




Alhamdulillah Syukur...

Kau penyeri hidupan Ayahanda dan Bonda


Muhammad Aidil Khalish


Tarikh Lahir : 29.07.2013

Hari: Isnin

Berat : 3.8kg



...



Buat



Anakanda ku...

Ayahanda & Bonda Doakan



Semoga dirimu sentiasa cemerlang di Dunia maupun di Akhirat...Amin

Terima Kasih kepada Mu
Ya Allah

pss:/ Dah lama TH tak menulis dalam Blog ini sampaikan kehadiran anakanda kedua pun baru dapat diupdate hari ini. Maaf kepada pembaca TH atas kelewatan makluman berita gembira ini. Kini Muhammad Aidil Khalish telah berusia 1 tahun 3 bulan. 

Wednesday, January 15, 2014

Sempena Maulidul Rasul

Ya Hanana

يَا هَنَانَا
ya hana na
Betapa Beruntungnya Kami

ظَهَرَ الدِّينُ المُؤَيَّد بِظُهُورِالنَّبِى اَحمَد
dzoharoddiinul muayyad bidzhuhuurin nabi ahmad
Telah muncul agama yang didukung, dengan munculnya sang Nabi Ahmad

يَا هَنَانَــــــــا بِمُحَمَّد ذَلِكَ الفَضلُ مِنَ الله
ya hana na bimuhammad dzalikal fadhlu minallah
Betapa beruntungnya kami dengan Muhammad (Saw),
Itulah anugerah daripada Allah SWT

يَا هَنَانَا
ya hana na
Betapa Beruntungnya Kami

خُصَّ بِالسَّبعِ المَثَانِى وَحَوى لُطفَ المَعَأنِى
khusho bissab’il matsani wa hawa luthfal ma’ani
Diistimewakan dengan as-Sab’ul Matsany (al-Fatihah),
Penghimpun rahsia bagi setiap makna

مَالَهُ فِى الخَلقِ ثَانِى وَعَلَيهِ اَنزَلَ الله
ma lahu fil kholqi tsani wa a’laihi anzalallah
Tidak ada yang senilai dengannya,
Dan Allah mewahyukan kepadanya (Muhammad SAW)

يَا هَنَانَا
ya hana na
Betapa Beruntungnya Kami

مِن مَكَّةٍ لَمَّا ظَهَر لِاَجلِهِ انشَقَ القَمَر
min makkatillamma dzohar liajlihin syaqqal qomar
Ketika di Makkah bulan tampak terbelah deminya (Muhammad SAW),

وَافتخَرَت الُ مُضَر بِهِ عَلى كُلِّ الاَنَام
waf takhorot aalu mudhor bihi ala kullil anam
lalu kabilah Mudhar (kabilah Muhammad SAW) dibanggakan oleh seluruh manusia

يَاهَانَانَأ
ya hana na
Betapa beruntungnya kami

اَطيَبُ النَّاسِ خَلقًا وَاَجَلُّ النَّاسِ خُلُقُا
athyabunnasi kholqon wa ajallunnasi khuluqon
Beliau adalah manusia yang terbaik ciptaanNya, dan teragung akhlaknya

ذِكرُهُ غَربًا وَشَرقًا سَائِرٌ وَالحَمدُ لِله
dzikruhu ghorbaw wa syarqon saa iruw walhamdu lillah
Semua berzikir ke atasnya samada di barat atau di timur,
Segala puji hanya bagi Allah SWT

يَاهَنَانَا
ya hana na
Betapa beruntungnya kami

صَلُّوا عَلى خَيرِ الاَنَام المُصطَفَى بَدرِالتَّمَام
shollu a’la khoiril anami al musthofa badrittamami
Berselawatlah ke atas sebaik-baik manusia (Muhammad SAW) yang terpilih,
Sang bulan purnama

صَلُّوا عَلَيهِ وَسَلِّمُوا يَشفَع لَنَأ يَومَ الزِّحَام
shollu a’laihi wasallimu yasyfa’ lana yaumazzihami
Sampaikanlah salam kepadanya, moga diberi syafaat di hari kebangkitan

يَا هَنَانَا
ya hana na
Betapa beruntungnya kami

By Al-Habib Sheikh Bin Abdul Qadir As-Sagaf

Saturday, December 28, 2013

Memori 2012 - Majlis Hari Jadi Adam Darwish 1 Tahun

                                         Happy Birthday Adam

                                             

                                   Masa ni Adam masih merangkak

                                       Dikerumuni Sepupu sepapatnya...

                      Adam suka dengan lori..so kek birthday dia pun lori lah...

                                        Ini kek satu tahun Adam...

                                                  Birthday Boy...

                                             Hadiah dari saudara-mara...

Terima kasih kepada semua yang memberikan hadiah-hadiah ini untuk Adam...

                    nii...Adam semasa Umur 4 bulan...gambar selingan je nii...hihi

Memori 2012 - Majlis Aqiqah dan Cukur Jambul Adam 25 Jun 2011

                         Muhammad Adam Darwish semasa umur 3 Bulan

                          Acara memilih dan membeli  kambing AQiQah

                                       Kita timbang dulu...

                                         timbang seekor lagi ye...

                                            Buai Adam ...simple jee...

                                Adam sedang nyenyak tidur..zzzzZZ

              Antara tetamu yang hadir...terima kasih kerana sudi hadir ye...

                                          Acara cukur jambul

                     Adam tidur lagi....tak sedar rambut kena gunting tu...

                          Gunting sorang sikit ye mak cik- mak cik...

                              Jangan sampai terkerat jari lak...hihi

                    TH, Isteri dan Adam posing lepas selesai cukur jambul...

            Bacaan doa...mudahan Adam berjaya di Dunia dan di Akhirat dan
                                     menjadi anak yang soleh...Aminnn

                                     Amin...Amin Ya Rabbal Alamin.....

      Selepas bacaan doa berakhir...acara seterusnya...acara makanlah apa lagi...

                                             Jemput makan...

Adam baru bangun dari tidur...ada satu acara lagilah Adam...acara apa tuuu...

                         Hahaha...acara botakkan rambut Adam...hihihi

                                Comey tak saya...lepas dibotakkan...


Pengertian Aqiqah 

Segi bahasa

Aqiqah menurut bahasa ertinya “rambut yang tumbuh di atas kepala bayi yang dibawanya waktu lahir.” Demikian pendapat ‘Ubaid, Ashmu’i dan Zamakhsyari.

Antara definisi lain

Aqiqah menurut bahasa ertinya `memotong’ . Pada asalnya ialah rambut yang terdapat pada kepala bayi ketika bayi tersebut keluar dari rahim ibunya, rambut itu dinamakan dengan aqiqah kerana ianya harus dipotong (dicukur).
Menurut Istilah pula aqiqah ialah Haiwan yang disembelih kerana bayi atau untuk bayi yang dilahirkan. Dinamakan sembelihan itu dengan aqiqah adalah kerana haiwan tersebut disembelih pada hari mencukur rambut kepala bayi itu.

Menurut istilah hukum syara’, aqiqah ialah “penyembelihan haiwan tertentu untuk kepentingan anak, disamping mencukur atau memotong rambutnya dan diberi nama untuk anak itu.”



Aqiqah dalam pengertian syara` ialah binatang ternakan yang berkaki empat (bahimatul an`am) yang disembelih ketika hendak mencukur rambut kepala anak yang baru dilahirkan, sama ada disembelih pada hari ketujuh atau selepasnya.
Dalam bahasa Arab, kata bahimatul an’aam (binatang ternakan) adalah termasuk unta, lembu, kerbau,biri-biri,kibas dan kambing, bukan yang lain. [Al Jabari, 1994]
 

Hukum Aqiqah
Hukum aqiqah itu adalah sama dengan ibadah qurban iaitu Sunnat Muakkad kecuali dinazarkan menjadi wajib. Anak lelaki disembelihkan dua ekor kambing (tetapi sah sekiranya seekor) dan perempuan memadai dengan seekor kambing. Diriwayatkan daripada Aisyah, bahawa Rasulullah s.a.w. memerintahkan para sahabat agar menyembelih aqiqah untuk anak lelaki dua ekor kambing yang umurnya sama dan untuk anak perempuan seekor kambing. (Riwayat al-Turmuzi). Daripada Ibnu Abbas r.a. pula menyatakan. bahawa Rasullullah s.a.w. menyembelih aqiqah untuk Hasan dan Husin masing-masing dengan seekor kambing. (Riwayat Abu Dawud)
 
Waktu Aqiqah
Aqiqah itu sunat dilakukan sebaik sahaja anak dilahirkan dan berterusan sehinggalah anak itu baligh. Ini adalah pendapat yang paling rajih. Apabila anak itu sudah baligh, gugurlah hukum sunat itu daripada walinya dan ketika itu hukum sunat berpindah ke atas anak itu sendiri dalam melakukan aqiqah untuk dirinya sendiri.
Walaupun waktu yang disunatkan untuk beraqiqah itu panjang, tetapi yang afdhal hendaklah dilakukan pada hari ketujuh daripada hari kelahirannya. Sebagaimana dalam hadis daripada ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha katanya maksudnya :
“Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam mengaqiqahkan Hasan dan Husain pada hari ketujuh, memberikan kedua-duanya nama dan Baginda menyuruh supaya menghilangkan daripada keduanya kesakitan kepala (mencukur rambut kepala).”
(Hadis riwayat al-Hakim)
 
Syarat sah aqiqah ialah:
  1. Berniat aqiqah ketika menyembelih.
  2. Binatang ternakan berkaki empat iaitu kambing, biri-biri, kibas, lembu, kerbau dan unta.
  3. Memenuhi syarat-syarat sembelihan.
  4. Tidak terdapat kecacatan pada binatang tersebut
  5. Disembelih pada waktunya iaitu hari ketujuh selepas kelahiran @ bila-bila masa sebelum anak tersebut baligh
  6. Binatang yang hendak disembelih sudah cukup umur.
Binatang yang sudah cukup umur untuk dijadikan Qurban adalah seperti berikut:
  1. Biri-biri ; 1 tahun atau lebih
  2. Kambing ; 2 tahun atau lebih
  3. Lembu/kerbau ; 2 tahun atau lebih
  4. Unta ; 5 tahun atau lebih
Sunat-sunat Aqiqah ialah:
  1. Dilakukan pada hari ke tujuh kelahiran
  2. Menyembelih ketika matahari sedang naik (pagi)
  3. Mencukur rambut bayi selepas penyembelihan
  4. Memberi nama yang baik kepada bayi
  5. Berdoa ketika hendak menyembelih
  6. Daging dimasak manis.
  7. Tidak mematahkan sendi tulang binatang tersebut ketika dimasak.
Hikmah Aqiqah
  1. Tanda kesyukuran diberikan kekuatan oleh Allah s.w.t. untuk menjalankan syariat Islam dan dianugerahkan anak
  2. Menggalakkan amalan sedekah.
  3. melepaskan penghalang pada bayi dalam memberi syafaat kepada orang tua mereka
  4. Sebagai mengikuti sunnah Rasulullah.
  5. Mengukuhkan semangat persaudaraan dalam masyarakat.
  6. Membuang sifat kedekut, bakhil dan tamak dalam diri.
  7. Memulakan kehidupan seorang bayi dengan amalan yang baik
  8. membiasakan berkorban bagi orang tua

Friday, December 27, 2013

Keindahan Dari Dasar Lautan













          Asalnya Restauran Mamak....Gerai Basikal Beca dari Pulau Pinang....

TH:~ Tabik Spring kepada mamak-mamak nie...Semangat Kecekalan mereka berusaha dalam perniagaan sangat membanggakan...Bila dah berjaya...jangan lupa pula kat Gerai Basikal Beca tu ye mamak-mamak....