Tuesday, August 9, 2011

Jom ke Masjid Kampung Keling....




~Masjid Kampung Keling dilihat dari Jalan Tukang Emas~



~Menara Masjid Kampung Keling~


Baru-baru ini TH telah ke Melaka atas urusan kerja...so TH berkesempatanlah bersiar-siar di sepanjang laluan yang terdapat deretan bangunan-bangunan lama (rumah kedai) sehinggalah ke Jalan Tukang Emas. Kebetulan ketika itu kedengaran azan berkumandang menandakan masuknya waktu zuhur...so TH singgah dululah untuk solat di Masjid tersebut. Masjid ini terletak di tengah-tengah kawasan China Town. Agak unik juga kedudukan masjid tersebut. Lebih-lebih lagi apabila kedudukannya yang berada berhampiran dengan Kuil Sri Poyatha Moorti dan Tokong Cheng Hoon Teng. Kedudukan ketiga-tiga rumah ibadat yang berada di laluan yang sama ini sebenarnya ada hubungkait dengan faktor sejarah masa lalu. Masjid yang TH maksudkan ini ialah sebuah masjid lama iaitu Masjid Kampung Keling.

Masjid Kampung Kling ini di bina pada tahun 1748. Rekabentuk Masjid ini diambil daripada rekabentuk Masjid-Masjid di Sumatera yang bercirikan pengaruh hindu. Ciri-ciri pengaruh Hindu dapat dilihat dengan jelas pada bentuk menara masjid ini yang berbentuk seakan pagoda.

Apa yang menarik pada Masjid ini ialah rekabentuk dan bahan yang digunapakai telah diambil dari pelbagai pengaruh dari negara luar. Jubin yang digunakan oleh masjid ini berasal dari Inggeris dan Portugis. Tiang dan lengkung diruang sembanyang utamanya adalah dari senibina Corinthian, Lampu gantung dari zaman Ratu Victoria, Mimbar kayu dari pengaruh ukiran Hindu dan Cina manakala tiang lampu di tempat mengambil wuduk adalah daripada pengaruh Arab.



~Ruang sembahyang utama di mana terdapat tiang dari pengaruh rekabentuk Corinthian~



~Ukiran Mimbar Masjid dari pengaruh India dan cina~



~Tiang lampu di tempat wuduk dari pengaruh Arab~



~Fasad masjid penuh dengan motif kesenian~


~Masjid Kampung Keling berhampiran dengan Jonker Walk~


Apa yang diharapkan adalah semoga Masjid ini akan kekal seperti hari ini menjadi warisan Islam yang akan diperturunkan dari satu generasi ke satu generasi dan menjadi salah satu bukti bahawa Islam telah bertapak lama di bumi Melaka yang bertuah ini.


Monday, June 20, 2011

Berbudi dan Berbahasa dalam Adat Melayu jangan dilupakan...




Kesempurnaan hidup seseorang insan di muka bumi ini ialah budaya budi bahasanya. Tidak dinafikan bahawa orang Melayulah antara satu bangsa yang amat kaya dengan budi bahasanya di dunia ini. Masyarakat Antarabangsa mengenali bangsa Melayu dengan melalui ketinggian budi bahasanya.

Sebelum kita pergi lebih jauh, TH nak terangkan dahulu makna BUDI BAHASA ini.

Budi dikatakan berasal dari bahasa Sanskrit iaitu Buddhi yang bermaksud bijak, pekerti baik dan mulia. Dari segi bahasa (Kamus Dewan) pula, budi boleh membawa maksud akal. kebijaksanaan, perangai, pekerti, akhlak, tingkah laku, sifat baik, kelakuan, watak, kebajikan, sifat baik, perbuatan baik, bicara dan daya upaya. Secara amnya budi adalah sifat yang menggambarkan keperibadian insan ke arah kebaikan.

Budi Bahasa menggambarkan keperibadian dan indentiti seseorang samada bermaruah dan bernilainya disisi masyarakat. Setinggi mana pun darjat seseorang, Budi Bahasa jugalah yang menjadi sandaran kepada penilaian seseorang didalam masyarakat. Walaupun seseorang itu tidak berharta tetapi sekiranya Budi Bahasanya tinggi maka masyarakat menilai harga dirinya juga setinggi Budi Bahasa tersebut dan dihormati masyarakat. Bagi yang tiada budi bahasa akan dipandang hina dan kurang harga diri di mata masyarakat .

Bahasa pula adalah merupakan sistem lambang-lambang bunyi suara yang dipakai sebagai alat perhubungan dalam satu kelompok manusia dan percakapan baik. Bahsa juga merupakan suatu media untuk manusia berkomunikasi bagi menyatakan buah fikiran dan perasaan. Bahasa terbahagi kepada dua kategori iaitu Bahasa Pertuturan dan Bahasa Isyarat.

Oleh itu sekiranya digabungkan untuk dijadikan satu frasa bahasa ia menjadi Budi Bahasa yang lebih memberi maksud kepada tutur kata, kelakuan , tingkah laku, sikap, perangai, akhlak, sopan santun, tertib dan cara hidup manusia seharian baik dalam kontek individu, keluarga maupun masyarakat.

Budi bahasa merupakan identiti kepada masyarakat melayu. Budi bahasa dalam masyarakat melayu adalah berdasarkan kehidupan yang diterima umum. Masyarakat melayu meletakan Budi Bahasa di tempat yang paling tinggi dan mulia dan ia menjadi matlamat kepada satu kehidupan yang baik dari segi moral dan budaya.

Dalam Islam, Budi bahasa lebih menjurus sebagai akhlak yang bermaksud tingkah laku yang mulia dan terpuji untuk dihayati, dilaksanakan dan diamalkan oleh manusia sehingga menjadi adat kebiasaan. Akhlak yang terpuji adalah akhlak Nabi Muhammad S.A.W. Berbudi dan Berbahasa dalam Islam adalah merupakan satu sedekah. Dalam Islam mana-mana orang yang mempunyai sifat bakhil dan tidak mahu berbudi ini di kutuk oleh Allah S.W.T sepertimana di dalam Surah Al-Imran Ayat 180.
"Sebenarnya kebakhilan itu buruk bagi mereka. Harta yang mereka bakhilkan itu akan dikalungkan kelak di lehernya di Hari Kiamat" (Surah Al-Imra: Ayat 180)



Terdapat beberapa perkara yang terkandung di dalam Adat Budi Bahasa orang Melayu iaitu:

                                                          1) Didalam Pertuturan



- Ragam Bahasa


- Bahasa Teguran
- Bahasa Sindiran
- Bahasa merajuk
- Bahasa Panggilan untuk Gelaran Keluarga
- Bahasa Panggilan untuk Gelaran Masyarakat
- Bahasa Sapaan


                                                           2) Perlakuan



                                                          3) Budi Pekerti


                                                         4) Budi Bicara

Untuk Artikel kali ini TH hanya mencoretkan perkara pokok tentang BUDI BAHASA ini, insyaAllah Th akan perincikan artikal agar dapat sama-sama kita fahami apakah sebenarnya amalan BUDI BAHASA yang telah menjadikan orang melayu nampak hebat di mata dunia.


Tuesday, June 14, 2011

7 WASIAT




~Klik gambar untuk besarkan 7 WASIAT~

Permainan Tradisional...



Orang Melayu dahulu juga tidak kurang hebatnya...kalau tidak masakan pelbagai jenis permainan yang telah kita warisi hingga kini...cuma kini banyak permainan tradisional yang telah kita lupakan...lebih-lebih lagi setelah munculnya permainan-permainan moden seperti Video Games, Play Station dan lain-lain lagi...Permainan-permainan moden ini lebih menambat hati generasi muda kini kerana ia lebih mudah dan tidak perlu mengunakan banyak tenaga, tidak seperti permainan tradisional.

Terfikir juga TH mengapa kita tidak popular dan komersialkan permainan tradisional ini dengan memodenkannya mengikut tren dan citarasa generasi kini tanpa mengubah identiti dan falsafah asal yang terdapat di dalam permainan tradisional tersebut.

Pemainan tradisional ini dicipta bagi tujuan hiburan pada masa dahulu dan pada masa yang sama juga ia merupakan suatu aktiviti sukan dan riadah serta dapat meningkatkan daya pemikiran untuk generasi pada ketika itu.

Apa yang menarik pada permainan tradisional ini ialah terdapat permainan yang diiringi lagu bagi menambahkan lagi keseronokan terhadap permainan tersebut seperti permainan enjit-enjit semut, tom-tom bak, cari cucu, datuk harimau dan banyak lagi.

Permainan tradisional juga merupakan permainan yang berperaturan yang perlu diikuti dan sekiranya terdapat pemainnya yang gagal mematuhi peraturan, pemain tersebut akan dikenakan denda atau direhatkan seketika dan mungkin akan berhadapan dengan kekalahan dari pihak lawan.

Proses pendidikan banyak dipupuk didalam permainan terdisional ini dimana penerapan terhadap nilai pematuhan peraturan, disiplin, kejujuran, persahabatan dan kerjasama berkumpulan dapat diserapkan kedalam jiwa pemain-pemain tersebut. Perkara ini yang perlu kita sedar akan kelebihan permainan tradisional berbanding permainan moden.


Antara permainan tradisonal yang perlukan nafas baru untuk kesinambungan kepada generasi baru ialah:-


1. Gasing
2. Dam Aji
3. Galah Panjang
4. Batu Seremban
5. Aci Sorok
6. Congkak
7. Baling Tin
8. Susun Selipar
9. Konda-kondi
10. Getah Atas Para
11. Jala Itik
12. Sepak Raga
13. Polis Sentri
14. Datuk Harimau
15. Enjit-Enjit Semut
16. Ketinting
17. Cari Cucu
19.Tating Lawi
20. Lompat Untai Getah
21. Galah Panjang
22. Wau Bulan
23. Tarik Upih Pinang
24. Main Sorok-Sorok
25. Helang dengan Ibu Ayam
26. Tom-Tom Bak
27. Jentik Tudung Botol
23............(akan di tambah apabila TH ingat key...)

Wednesday, June 8, 2011

Jom ke Istana Bandar Jugra...



Untuk artikel kali ini, TH nak bawa melawat ke Istana Bandar Jugra, Kuala Langat, Selangor. Apa yang menarik yang nak TH kongsikan tentang Istana Bandar ini ialah sejarah dan rekabentuknya.

~Pelan keratan rentas Istana Bandar~


Istana bandar ini siap dibina pada 1899 semasa zaman pemerintahan Almarhum Tuanku Sultan Sir Ala'eddin Suleiman Shah ibni Almarhum Raja Muda Musa, Sultan Selangor V iaitu dari 1898 hingga 1938. Istana ini dibina di satu kawasan yang luas di Bandar, Jugra. Bandar, Jugra merupakan pusat pemerintahan Negeri Selangor ketika itu. Istana Bandar ini juga dikenali sebagai Istana Ala'eddin.


Istana 15 bilik ini merupakan istana bersemayam Sultan Ala'eddin bersama Permaisuri Hajjah Safiah. Baginda bersemayam selama kira-kira 35 tahun sehingga baginda mangkat pada 1938.


Istana Bandar ini telah direkabentuk sendiri oleh baginda Sultan Ala'eddin mengikut ciri-ciri Islam dari India dan Timur Tengah dan dibina dengan pembiyaan sendiri. Ciri-ciri senibina dari negara China juga dapat dilihat di Istana ini kerana semasa pembinaan Istana tersebut terdapat tukang-tukang yang berbangsa cina.




~Bahagian depan Istana Bandar atau dikenali sebagai Anjung Peribadi atau Kediaman Sultan~



~ Haa...yang ini dinamakan Pintu Kecelakaan. Pintu Kecelakaan ini merupakan laluan utama kepada pesalah yang akan dibicarakan dan menerima hukuman~




~Dari kiri ke kanan foto ialah kamar Beradu Puteri, Surau, Pejabat dan Balai Perbicaraan~



~Balairong Seri dilihat dari luar~

~Surau dan Pejabat di ruangan ini terdapat sebuah kolam, bumbung Istana Bandar juga menerapkan dan mengekalkan ragam hias dan karektor rumah tradisional Melayu yang merupakan gaya seni bina yang terkenal pada akhir kurun ke-19 dan awal abab ke-20~




~Hehe...nak posing sikit...kat belakang TH ialah Kamar Beradu Puteri~



~Rekabentuk Seni bina ciri hiasan Moorish yang menarik dan unik dimana lazimnya menghiasi istana-istana Raja di India Utara~



~Hiasan pada dinding atas pintu tingkat atas Kediaman Sultan ~




~Unik...rekebentuk pengaruh dari India~


~Seni ukiran kayu dibahagian Balairong Seri~

~Unsur keunikan dari India ~

~Inilah bahagian dapur...yang sedang posing tu bukan tukang masak ye...~




~Yang berbentuk segi empat itu bukan kolam kecil tetapi sebuah perigi...perigi ini unik sedikit sebab kegunaannya bukanlah untuk mandi, membasuh atau sebagainya seperti kebiasaan kegunaan bagi perigi tetapi untuk mengetahui pasang surut air laut dimana apabila paras air di dalam perigi rendah maka pada ketika itu air laut sedang surut...jika paras air tinggi maka ketika itu air laut sedang pasang, walaubagaimanapun perigi ini telah tidak berfungsi seperti tujuan asalnya lagi...~



~Bentuk papan cantik yang unik~

~Keunikan ukiran pada kepala tiang~



~Keunikan pada tiang istana~


~Rekabentuk tingkap yang menarik~



~Ruangan dalam Balairong Seri~


~Salah satu rekabentuk pintu Istana Bandar~



~Pintu Istana dibahagian Kediaman Sultan~

Tuesday, May 10, 2011

Anakku Yang Pertama....

Anakku Yang Pertama


Kini aku gembira

Yang ku tunggu dah tiba

Anakku lahir sudah

Hai anakku yang pertama

Sungguh cantik rupanya

Lirik wajah ibunya

Betapa bahagia

Hai dengan kehadirannya


Kanku jadikan raja

Didalam rumahtangga

Kucurahkan semua

Hanya untukmu saja


Buah hati wahai permata

Besarlah kau segera

Anakku yang pertama

Riang tiada terkira

Bilaku memandangnya

Hai anakku yang pertama

M.Daud Kilau
......



Alhamdulillah Syukur...

Telah lama kami nantikan kehadiranmu...

Muhammad Adam Darwish


Tarikh Lahir : 8.04.2011

Hari: Jumaat

Berat : 4.4kg



...



Buat



Anakanda ku...

Ayahanda & Bonda Doakan



Semoga dirimu sentiasa cemerlang di Dunia maupun di Akhirat...Amin

Terima Kasih kepada Mu
Ya Allah

Thursday, March 31, 2011

Jangan Lupakan Adat Melayu...



Untuk coretan kali ini TH nak sentuh tentang Adat Melayu...


Pernah dengar tak kata-kata ini...

Biar mati anak, jangan mati adat...begitulah betapa pentingnya adat dalam kehidupan orang melayu...Orang Melayu kaya dengan adat...Orang Melayu juga terkenal dengan sifat lemah lembutnya...


Semenjak dari dulu lagi orang melayu telah mengatur kehidupan mereka dengan adat. Pentingnya adat dalam kehidupan mereka adalah untuk memastikan keteraturan, kesejahteraan tercapai agar dapat hidup dalam suasana yang aman damai. Kebanyakan Adat adalah merupakan peraturan dalam kehidupan orang melayu.


Orang melayu telah mewujudkan hukum adat dalam kehidupan mereka semenjak dahulu lagi seperti adat beraja, adat bernegeri, adat memerintah, adat menghukum dan banyak lagi bagi melancarkan lagi kehidupan mereka.


Seperti yang kita sedia maklum hubungan sosial di dalam masyarakat melayu adalah berasaskan perasaan hormat-menghormati sesuai dengan kedudukan, gelaran dan pangkat dalam masyarakat juga dimana tua didahulukan dari yang muda.


Dalam perhubungan dalam masyarakat melayu ada terdapat adat berhubung, adat sambaan cakap dan adat berbahasa. Begitulah halusnya masyarakat orang melayu ini yang perlu di ketahui dan diwarisi oleh setiap generasinya.


Adat dalam kehidupan orang melayu adalah bertahap dimana bermula daripada mula dilahirkan sehinggalah di kapankan. Maka, tidak hairan lah jika orang kita ada mengamalkan adat orang bujang atau adat anak muda, adat orang berlaki bini, adat orang beranak dan sebagainya...


Terdapat beberapa adat orang melayu yang dapat TH coretkan dibawah untuk rujukan dan tatapan pembaca yang mungkin ada diantaranya telah tidak diamalkan lagi atau dilupakan oleh generasi baru masyarakat melayu moden kini.


1. Adat Perkahwinan

- Adat Merisik

- Adat Meminang

- Adat Berinai

- Adat Berandam (Menempah mak Andam)

- Adat Berbesan

- Adat Mandi Berhias

- Adat Bertandang

- Adat Menyalang

- Adat Menjemput/Berkampung


2. Adat Bersalin/Beranak

- Adat Melenggang Perut

- Adat Menempah Bidan

- Adat Mandi Sampat

- Adat Potong Pusat

- Adat Naik Buaian

- Adat Mencecah Tanah

- Adat Bercukur


3. Adat semasa di peringkat Kanak-Kanak

- Adat Bercukur

- Adat Berkhatan

- Adat menyerah Belajar/Mengaji

- Adat Berkhatam Al-Quran

- Adat Bertindik


4. Adat Aktiviti Ekonomi

- Adat Membuka Tanah

- Adat Bercucuk Tanam

- Adat Turun Perahu

- Adat Bersimah-berpuar, Puja Kampung, Bersih Kampung atau Berubat Kampung


5. Adat Perubatan/Bomoh/Dukun/Pawang

- Adat Berubat

- Adat Berkebas

- Adat memutus Ubat

- Adat Menilik (Bomoh)


6. Adat Bersilat

- Adat Membuka Gelanggang

- Adat Menggadap Guru (Sembah Guru)

- Adat Tamat Silat


7. Persembahan (Tarian dan lain-lain)

- Adat buka Panggung

- Adat Menari


8. Adat Makan/Jamuan

- Adat/Adap Makan dan Minum

-Adat berhidang - seperah, dulang, kepala lauk (menghidang)

- Adat Menjamu Ketua/Pegawai Adat - Pangkal Serambi

- Adat Bersirih - puan (sebelum makan)

- Adat Berkenduri


9. Adat Kematian


10. Adat Perlantikan pegawai Adat seperti Demang, Penghulu, Tok Sidang, Buapak dll.


11. Adat Budi Bahasa

-Adat Bercakap

-Adat Bersapa atau Sambaan Cakap


12. Adat istiadat berdasarkan Takwim Islam

- Menyambut Awal Muharram

- Hari Asyura - 10 Muharram

- Safar (Rabu Terakhir)

- Maulidur Rasul - Bulan Maulud

- Kenduri Arwah - Bulan Syaaban

- Puasa - Bulan Ramadan

- Hari Raya Puasa - Bulan Syawal (30 hari)


Inilah antaranya adat-adat yang diamalkan oleh orang melayu terdahulu. ada diantara adat-adat diatas yang masih kekal diamalkan oleh masyarakat melayu sekarang dan ada yang tidak diamalkan lagi kerana bercanggah dengan agama Islam.


Pada dasarnya adat-adat ini sentiasa berubah-ubah mengikut peredaran masa dan keperluan anggota masyarakat atau anggota adat itu sendiri. contohnya hari safar tidak disambut lagi di Melaka kerana bertentangan dengan Agama Islam. Majlis Perkahwinan disambut dengan upacara yang semakin ringkas kerana faktor masa dan kewangan. Majlis Berkhatan hanya dibuat di klinik sahaja. Pawang dan Tok Imam tidak lagi digunakan untuk menepung tawar tiang seri untuk rumah-rumah orang melayu yang baru dibina.


Dalam kehidupan masyarakat melayu moden kini banyak adat-adat lama yang telah dilupakan kerana faktor masa dan wang.


Masyarakat melayu moden juga kini lebih gemar melebelkan penggunaan adat melayu dahulu dalam kehidupan kini adalah kuno dan ketinggalan zaman serta melecehkan. Lantas tidak hairanlah jika cara hidup ala kebaratan yang tidak beradat itu lebih menjadi pilihan.


Terfikir juga TH bilakah masa agaknya ke semua adat-adat ini akan terus dilupakan oleh generasi Melayu pada masa akan datang. Rasanya segala bergantung atas kepentingan kita terhadap tahap kepenggunaan dan pengamalannya kini. Semakin cepat kita menolak kepengunaan adat maka semakin cepatlah ia lupus dalam ingatan dan seterusnya semakin tidak sempatlah untuk di wariskan kepada generasi akan datang.


Adat Melayu telah menjadikan kita unik dan istimewa di mata bangsa lain di dunia ini. Adat melayu telah membuktikan bahawa Bangsa Melayu suatu bangsa yang bertamadun yang penuh dengan sifat-sifat kemanusiaan.


Dengan adatlah orang kenal siapa Melayu...Adat menyerlahkan ciri-ciri orang melayu...dengan adat membuktikan seseorang itu berbangsa Melayu...dan dengan Adat jugalah menjadi nadi penerus Jati diri Orang Melayu...TH




Jom sama-sama kita Lupakan Adat Resam Nenek Moyong ini....

atau....

Jom sama-sama kita Wariskan Adat Resam tersebut...Tepuk Dada Tanya Selera...


Insyaallah...TH akan memperincikan adat-adat yang yang telah disebutkan diatas tadi untuk coretan yang akan datang...

Wednesday, January 26, 2011

Definasi Arkeologi

~Rangka Orang Perak @ Perak man~

Hari ini TH nak berkongsi ilmulah dengan pembaca iaitu berkenaan dengan Arkeologi...kerana di artikal akan datang, TH akan bercerita sedikit berkenaan dengan tapak-tapak Arkeologi yang sempat TH lawati...so sebelum kita berbicara berkenaan dengan tapak-tapak Arkeologi, elok rasanya kita tahu definasi Arkeologi terlebih dahulu...



Apakah yang dimaksudkan dengan Arkeologi...



~Tapak Arkeologi Gua Niah~


Arkeologi adalah sebuah ilmu yang mempelajari kehidupan kebudayaan manusia dengan cara mempelajari penemuan bahan-bahan yang berasal dari zaman lampau seperti kebudayaan, binaan bangunan, peralatan masa lalu ataupun hasil kesenian lainnya.

Arkeologi, berasal dari perkataan Yunani, arkhailogia yang bermaksud discourse about ancient things iaitu perbincangan tentang benda purba atau silam .


~suasana semasa kerja-kerja ekskavasi di jalankan~


Umumnya, arkeologi merupakan satu bidang ilmiah yang mengkaji kebudayaan dan persekitaran masa lampau manusia berasaskan tinggalan budaya benda (material culture) dan eko-fak.

Selain itu, arkeologi juga berkait rapat dengan sejarah kebudayaan meterial. Arkeologi adalah ilmu yang mempelajari kebudayaan (manusia) masa lampau melalui kajian sistematis atas data bahan yang ditinggalkan.

Kajian sistematis meliputi penemuan, dokumentasi, analisis, dan interpretasi data artifak seperti seperti kapak batu dan bangunan candi dan ekofak iaitu benda lingkungan seperti batuan, rupa muka bumi, dan fosil ataupun fitur iaitu artefaktual yang tidak dapat dilepaskan dari tempatnya (situs arkeologi).

Teknik penelitian yang khas seperti teknik penggalian (ekskavasi) arkeologis ataupun survei memainkan peranan yang besar dalam bidang ini.

Sebelum melakukan penggalian, ahli arkeologi mestilah mendapatkan maklumat dan kajian awalan dari pelbagai sumber seperti perpustakaan, muzium dan sebagainya. Selepas perkara tersebut selesai barulah kerja-kerja ekskavasi boleh dijalankan di lokasi yang telah dikenalpasti.
Pada kebiasaannya kerja-kerja ekskavasi ini berjalan dalam tempoh yang agak lama.


~Tapak Pra-Sejarah Kota Tampan~


~Tapak ekskavasi Gua Niah~



Seorang ahli arkeologi perlu sentiasa bekerja dalam keadaan cermat, teliti dan sabar. Perkara ini penting bagi memelihara artifak yang baru dijumpai agar tidak rosak dan memudahkan sebarang bentuk kajian dan analisis dapat dilaksanakan kemudian.

Kajian arkeologi bukan sahaja ke atas tapak daratan untuk zaman prasejarah tetapi juga kepada kajian arkeologi bawah air iaitu yang lebih bersifat akuatik.

~Kerja-kerja ekskavasi di Tapak Arkeologi Bukit Tengkorak, Samporna, Sabah~


~Hasil kerja ekskavasi yang diperolehi di Tapak Arkeologi Bukit Tengkorak, Samporna , Sabah~


TH: Perkukuhkan jatidiri bangsa...

Tuesday, January 25, 2011

Jom kita ke Kuching, Sarawak...

~ Peta lokasi bandar Kuching, Sarawak~


Untuk artikal kali ini, kita ke Kuching, Sarawak. TH berkesempatan ke sana atas urusan kerja dan sempat jugalah snap gambar pemandangan suasana Bandaraya Kuching. Bandaraya Kuching tidaklah terlalu sibuk seperti dibandar-bandar besar yang lain walaupun ia adalah bandar yang ke4 terbesar di Malaysia. Kalau tak percaya cuba tengok gambar-gambar dibawah. Tenang sahajakan...




~1~

~2~
~3~
~4~
~5~

~Sungai Sarawak~
~kalau nak jelajah Sungai Sarawak bolehlah naik bot ini~
~Masjid Kuching, Sarawak...dibahagian kaki bukit itu terletaknya tanah perkuburan~

~Jalan Bazaar Utama~



~Bersebelahan Jalan Bazaar Utama terdapat banyak kedai-kedai kraftangan dan cenderamata...boleh rambang biji mata nak pilih barangan kraf kat sini...kalau nak beli kek lapis, dibahagian kaki lima bangunan banyak peniaga-peniaga kecil yang menjual kek lapis Sarawak yang sedap-sedap...murah je...sebuku kek harganya baru RM10 sahaja~



~Pameran lukisan wajah-wajah Sarawak oleh pelukis Darek Siu yang dipamerkan di Hotel Merdeka, Kuching~


~Ini bangunan Sarawak Craf Council~


~Bangunan Pejabat Pos Umum Sarawak yang dibina pada tahun 1931~


~TH mengabadikan diri di hadapan bangunan Pejabat Pos Umum Sarawak~


~Gerbang masuk ke Jalan Cina~


~Taman yang menghijau di tengah-tengah bandar Kuching...mendamaikan~


~Padang Merdeka...Padang Bersejarah~


~Pejabat Residen dan Daerah Kuching~


~Muzium Sarawak~


~TH dihadapan Muzium Sarawak~


~Fasad dibelakang bangunan Muzium~


~Ukiran batu terletak bersebelahan bangunan muzium~


~kat belakang tu Sungai Sarawak dan Bangunan Dewan Undangan Negeri Sarawak~


~ini bangunan Square Tower yang terletak di Kuching Waterfront~


~Bangunan Kompleks Pelancongan Sarawak dahulunya adalah bangunan Mahkamah~


~Astana di seberang sungai~


.............


Alang-alang bila dah sampai Kuching ni apa kata kita ke seberang sungai...kita melawat kubu Margherita...lokasinya berada bersebelahan Astana (sebelah kanan dari foto Astana diatas)



~TH dihadapan Kubu Margherita~


~Kubu Margherita~

~Pintu masuk kubu Margherita, jelas menunjukan tarikh pembinaannya iaitu pada tahun 1880~


~DUM SPIRO SPERO...maksudnya...menurut kata orang muzium laa kan lebih kurang...Agi Idup Agi Gelaban laa...~


~Pemandangan dari atas kubu, nampak tak meriam-meriam tu...rasa-rasalahkan berapa ramai agaknya orang Sarawak ketika itu yang telah terkorban kena bedilan meriam ini...jika dilihat dari atas bangunan kubu ini...kedudukan kubunya memang strategik~


~Pemandangan ke arah hulu sungai~

~Pemandangan ke arah hilir sungai~


~TH dibahagian atas kubu~


~Menara peninjau kubu~


~Pemandangan dari atas kubu~

~2 buah Lokap/penjara~

~kedudukan meriam daripada dekat~


~Memorial persemadian Isteri J. Brooke Brooke...berada di bersebelahan kubu~


*************


Ini Kisah Kubu Margherita....



Kubu ini dibina oleh Rajah Charles Brooke. Kubu berkedudukan stategik ini diberi nama Margherita sempena nama isteri beliau iaitu Ranee Margaret. Kubu ini siap dibina pada tahun 1879.

Ia dibina berdasarkan dari kubu-kubu Inggeris di Zaman Perbaharuan. Ia dibina dengan dua fungsi iaitu sebagai kubu dan sebagai penghias bandar dengan rekabentuk binaan yang menarik.
Dibina dikedudukan yang strategik sebagai lokasi peninjau dan pertahanan kemaraan mengejut dari pihak musuh.

Pada tahun 1879, setelah keadaan aman, kubu ini tidak lagi berfungsi sebagai sebuah kubu pertahanan tetapi telah berfungsi sebagai sebuah penjara sehinggalah pembinaan penjara baru dibina bagi mengantikan kubu ini.

Semasa perang dunia ke 2, kubu ini berfungsi sebagai bangunan peninjau untuk sampaikan mesej kepada pengawal istana, pengawal jam besar kerajaan di seberang sungai dan akhirnya ke Pejabat Perbendaharaan melalui laungan para pengawal kubu.

Kubu ini telah mengibarkan 4 jenis bendera iaitu bendera kerajaan Brooke, bendera Jepun, bendera Union Jack dan Bendera Sarawak/Malaysia

Kini kubu ini telah diubah suai dan dijadikan sebuah Muzium Polis.