Thursday, October 14, 2010

Jom Makan Buah Tampoi...

~Buah Tampoi~


Haa
...pernah makan buah Tampoi tak...tak pernah!!...tapi kalau Hospital Bahagia di Tampoi, Johor tu tahulah yee...hehe......takpe sebab tak semua orang berpeluang makan buah Tampoi...aku pun baru 3 kali je dapat makan buah ini...

Kat mana nak dapat buah tampoi ini...

Mudah je...biasanya kalau ada musim, kita mudah dapat buah ini di gerai-gerai kayu milik orang asli di tepi laluan Seremban-Semenyih, Bukit Mantin Negeri Sembilan. Kalau korang lalu di laluan tersebut, cuba lihat kat gerai kayu milik orang asli kat tepi jalan tu, kalau tergantung bulat-bulat memanjang macam buah rambai tapi berwarna coklat tu...itu buahlah buah Tampoi...jangan lupa pula singgah dan rasa sendiri kesedapan buah tampoi ini...singgah jangan tak singgah...jangan marah ye, saja tolong PROMOSI buah-buahan tempatan...hehe

Buah tampoi nie atau nama saintifiknya Baccaurea griffithii mempunyai rasa yang agak sedap, manis, lemak sikit-sikit dan sedikit rasa masam. Bagi masyarakat Orang Asli pula ia boleh dijadikan minuman keras. Haa...yang nie, kalau nak cuba...silakan...senang capai bulan dan bintang hehe...

Key lah...kat bawah nie, ada aku sertakan gambar macamana bentuk buah tampoi...siap dengan model-model profesionalnya sekali...


~Buah Tampoi...buahnya pada batang pokok utama, sama seperti buah rambai~





~Isi buah Tampoi, selepas dikupas kulitnya...isinya boleh dibuat cuka makan selepas proses penapaian~


~Isi buah Tampoi, kuning macam buah durian~





~emm...yang ini bukan penjual buah tampoi, tapi gambar anak buah aku...saja posing nak jadi model buah tampoi...hehe...




TH:Banyak lagi buah-buahan tempatan yang
kini sukar untuk kita temui....

No comments:

Post a Comment