Saturday, December 28, 2013

Memori 2012 - Majlis Hari Jadi Adam Darwish 1 Tahun

                                         Happy Birthday Adam

                                             

                                   Masa ni Adam masih merangkak

                                       Dikerumuni Sepupu sepapatnya...

                      Adam suka dengan lori..so kek birthday dia pun lori lah...

                                        Ini kek satu tahun Adam...

                                                  Birthday Boy...

                                             Hadiah dari saudara-mara...

Terima kasih kepada semua yang memberikan hadiah-hadiah ini untuk Adam...

                    nii...Adam semasa Umur 4 bulan...gambar selingan je nii...hihi

Memori 2012 - Majlis Aqiqah dan Cukur Jambul Adam 25 Jun 2011

                         Muhammad Adam Darwish semasa umur 3 Bulan

                          Acara memilih dan membeli  kambing AQiQah

                                       Kita timbang dulu...

                                         timbang seekor lagi ye...

                                            Buai Adam ...simple jee...

                                Adam sedang nyenyak tidur..zzzzZZ

              Antara tetamu yang hadir...terima kasih kerana sudi hadir ye...

                                          Acara cukur jambul

                     Adam tidur lagi....tak sedar rambut kena gunting tu...

                          Gunting sorang sikit ye mak cik- mak cik...

                              Jangan sampai terkerat jari lak...hihi

                    TH, Isteri dan Adam posing lepas selesai cukur jambul...

            Bacaan doa...mudahan Adam berjaya di Dunia dan di Akhirat dan
                                     menjadi anak yang soleh...Aminnn

                                     Amin...Amin Ya Rabbal Alamin.....

      Selepas bacaan doa berakhir...acara seterusnya...acara makanlah apa lagi...

                                             Jemput makan...

Adam baru bangun dari tidur...ada satu acara lagilah Adam...acara apa tuuu...

                         Hahaha...acara botakkan rambut Adam...hihihi

                                Comey tak saya...lepas dibotakkan...


Pengertian Aqiqah 

Segi bahasa

Aqiqah menurut bahasa ertinya “rambut yang tumbuh di atas kepala bayi yang dibawanya waktu lahir.” Demikian pendapat ‘Ubaid, Ashmu’i dan Zamakhsyari.

Antara definisi lain

Aqiqah menurut bahasa ertinya `memotong’ . Pada asalnya ialah rambut yang terdapat pada kepala bayi ketika bayi tersebut keluar dari rahim ibunya, rambut itu dinamakan dengan aqiqah kerana ianya harus dipotong (dicukur).
Menurut Istilah pula aqiqah ialah Haiwan yang disembelih kerana bayi atau untuk bayi yang dilahirkan. Dinamakan sembelihan itu dengan aqiqah adalah kerana haiwan tersebut disembelih pada hari mencukur rambut kepala bayi itu.

Menurut istilah hukum syara’, aqiqah ialah “penyembelihan haiwan tertentu untuk kepentingan anak, disamping mencukur atau memotong rambutnya dan diberi nama untuk anak itu.”



Aqiqah dalam pengertian syara` ialah binatang ternakan yang berkaki empat (bahimatul an`am) yang disembelih ketika hendak mencukur rambut kepala anak yang baru dilahirkan, sama ada disembelih pada hari ketujuh atau selepasnya.
Dalam bahasa Arab, kata bahimatul an’aam (binatang ternakan) adalah termasuk unta, lembu, kerbau,biri-biri,kibas dan kambing, bukan yang lain. [Al Jabari, 1994]
 

Hukum Aqiqah
Hukum aqiqah itu adalah sama dengan ibadah qurban iaitu Sunnat Muakkad kecuali dinazarkan menjadi wajib. Anak lelaki disembelihkan dua ekor kambing (tetapi sah sekiranya seekor) dan perempuan memadai dengan seekor kambing. Diriwayatkan daripada Aisyah, bahawa Rasulullah s.a.w. memerintahkan para sahabat agar menyembelih aqiqah untuk anak lelaki dua ekor kambing yang umurnya sama dan untuk anak perempuan seekor kambing. (Riwayat al-Turmuzi). Daripada Ibnu Abbas r.a. pula menyatakan. bahawa Rasullullah s.a.w. menyembelih aqiqah untuk Hasan dan Husin masing-masing dengan seekor kambing. (Riwayat Abu Dawud)
 
Waktu Aqiqah
Aqiqah itu sunat dilakukan sebaik sahaja anak dilahirkan dan berterusan sehinggalah anak itu baligh. Ini adalah pendapat yang paling rajih. Apabila anak itu sudah baligh, gugurlah hukum sunat itu daripada walinya dan ketika itu hukum sunat berpindah ke atas anak itu sendiri dalam melakukan aqiqah untuk dirinya sendiri.
Walaupun waktu yang disunatkan untuk beraqiqah itu panjang, tetapi yang afdhal hendaklah dilakukan pada hari ketujuh daripada hari kelahirannya. Sebagaimana dalam hadis daripada ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha katanya maksudnya :
“Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam mengaqiqahkan Hasan dan Husain pada hari ketujuh, memberikan kedua-duanya nama dan Baginda menyuruh supaya menghilangkan daripada keduanya kesakitan kepala (mencukur rambut kepala).”
(Hadis riwayat al-Hakim)
 
Syarat sah aqiqah ialah:
  1. Berniat aqiqah ketika menyembelih.
  2. Binatang ternakan berkaki empat iaitu kambing, biri-biri, kibas, lembu, kerbau dan unta.
  3. Memenuhi syarat-syarat sembelihan.
  4. Tidak terdapat kecacatan pada binatang tersebut
  5. Disembelih pada waktunya iaitu hari ketujuh selepas kelahiran @ bila-bila masa sebelum anak tersebut baligh
  6. Binatang yang hendak disembelih sudah cukup umur.
Binatang yang sudah cukup umur untuk dijadikan Qurban adalah seperti berikut:
  1. Biri-biri ; 1 tahun atau lebih
  2. Kambing ; 2 tahun atau lebih
  3. Lembu/kerbau ; 2 tahun atau lebih
  4. Unta ; 5 tahun atau lebih
Sunat-sunat Aqiqah ialah:
  1. Dilakukan pada hari ke tujuh kelahiran
  2. Menyembelih ketika matahari sedang naik (pagi)
  3. Mencukur rambut bayi selepas penyembelihan
  4. Memberi nama yang baik kepada bayi
  5. Berdoa ketika hendak menyembelih
  6. Daging dimasak manis.
  7. Tidak mematahkan sendi tulang binatang tersebut ketika dimasak.
Hikmah Aqiqah
  1. Tanda kesyukuran diberikan kekuatan oleh Allah s.w.t. untuk menjalankan syariat Islam dan dianugerahkan anak
  2. Menggalakkan amalan sedekah.
  3. melepaskan penghalang pada bayi dalam memberi syafaat kepada orang tua mereka
  4. Sebagai mengikuti sunnah Rasulullah.
  5. Mengukuhkan semangat persaudaraan dalam masyarakat.
  6. Membuang sifat kedekut, bakhil dan tamak dalam diri.
  7. Memulakan kehidupan seorang bayi dengan amalan yang baik
  8. membiasakan berkorban bagi orang tua

Friday, December 27, 2013

Keindahan Dari Dasar Lautan













          Asalnya Restauran Mamak....Gerai Basikal Beca dari Pulau Pinang....

TH:~ Tabik Spring kepada mamak-mamak nie...Semangat Kecekalan mereka berusaha dalam perniagaan sangat membanggakan...Bila dah berjaya...jangan lupa pula kat Gerai Basikal Beca tu ye mamak-mamak....

Visit Malaysia 2014


                               Bersama-samalah kita menjayakan kempen 
                                 TAHUN MELAWAT MALAYSIA 2014
                                           SELAMAT DATANG 2014

Rumah Tradisional Melayu Makin Pupus....


Suatu hari TH telah ke Selandar Melaka untuk menghadiri satu Majlis kenduri. Biasalah kendurikan, makan-makan, minum-minum, sembang-sembang dan macam-macam lagilah...tapi bukan pasal majlis kenduri yang TH nak coretkan disini...apa yang menarik perhatian TH ketika itu ialah tentang sebuah rumah tradisional usang yang terletak bersebelahan dengan rumah yang mengadakan majlis kenduri ini.

Rasanya rumah tradisional ini telah lama ditinggalkan oleh pemiliknya...kerana dari segi fizikalnya ia telah kelihatan terlalu uzur. Menanti masa untuk menyembah ke bumi.


Terfikir pula TH ketika itu, bilakah kali terakhir generasi kita akan datang dapat melihat rumah-rumah tradisional seperti ini lagi...kerana kini tiada lagi rumah tradisional dilihat untuk didirikan dan ia tidak popular seperti dahulu lagi.

Mungkinkah faktor kos pembinaan atau rekabentuk rumah yang telah dianggap ketinggalan zaman telah menjadi satu kekangan bagi generasi kini untuk terus menghidupkan rumah-rumah tradisional...atau orang kita telah kehilangan hak milik tanah pusakanya untuk diharmonikan dengan rekabentuk rumah dengan persekitaran....dan terpaksa pula menghuni rumah-rumah moden yang serba ringkas padat...tiada lagi halaman yang dihiasi dengan lanskap yang penuh dengan deretan pokok bunga-bungaan yang beraneka warna, kerimbunan pokok buah-buahan, deretan pohon-pohon nyiornya, lingkaran aliran anak-anak sungai, keriuhan ungas-ungas meliar, kokokan ayam dan sebagainya...atau adakah peredaran arus kemodenan telah menjadi faktor penyebab.


Apa-apa pun sekurang-kurangnya masih ada lagi rumah-rumah tradisional ini yang akan terus berdiri kukuh untuk selamanya selagi tiada usaha untuk dilupuskan...walaupun bilangannya agak kecil. Kenapa...tak percaya...betul lah tuu...TH berkata begitu kerana mana-mana rumah tradisional yang telah diwartakan sebagai bangunan warisan atau warisan kebangsaan telah dilindungi oleh Akta Warisan. Oleh itu, rumah-rumah ini akan terus dipelihara dan dibaikpulih oleh kerajaan untuk memastikan generasi seterusnya dapat melihat keindahan dan kesenian yang penuh dengan falsafah kehidupan disebalik rekabentuknya agar terus dapat dihayati dan difahami.


Apa maknanya ini semua...maknanya kita semua harus faham bahawa hakikat sebenar ialah rumah tradisional melayu ini pasti akan pupus juga pada suatu hari nanti......tapi bilakah masanya...emm...ia bergantung kepada perasaan sayangnya kita kepada warisan-warisan yang telah ditinggalkan oleh generasi terdahulu...dan dengan sebab itulah juga Akta Warisan ini diwujudkan...dan ia juga boleh dijadikan pemangkin kesinambungan untuk memberitahu generasi akan datang akan asal usul bangsa mereka yang unik ini...

Untuk pengetahuan korang...Rumah tradisional Melaka terdiri daripada 5 bahagian iaitu:-


1) Serambi

2) Serambi Dalam

3) Bilik

4) Selang

5) Kelek Anak

6) Dapur




~Ini bahagian Serambi, cuba lihat papan cantik dan cucur atap yang seni berukir~




~Ini bahagian Serambi Dalam juga terdapat 1 Bilik dibahagian ini~



~Pandangan keseluruhan menunjukan (dari kanan foto) bahagian serambi, bahagian serambi dalam dan bilik, bahagian pelantar dan kelek anak~



~Bahagian serambi yang telah uzur, yang dahulunya berfungsi menjadi satu ruang tamu yang penting, juga dijadikan ruang tempat tidur tambahan kepada tetamu...serambi merupakan ruang dominan lelaki dalam majlis-majlis rasmi manakala tetamu wanita dilayan diruang serambi dalam atau dibahagian kelek anak~



~Tangga Batu yang dihiasi jubin berwarna yang dahulunya menjadi satu daya tarikan kepada rumah ini dan juga kelihatan Anjung depan yang telah uzur~


~Rekabentuk bumbungnya yang panjang dan curam 50 hingga 60 darjah juga terdapat layaran...cukup hebat sistem pengudaraan rumah lama ini~



~Sistem penyambungan pembinaan serambi yang yang bertanggam terdiri daripada tiang, pelancar, gelegar lantai dan rasuk yang tidak mengunakan paku, hanya mengunakan pasakan baji kayu itulah uniknya rumah lama ini...bukan apa sistem penyambungan ini nanti memudahkan tuan empunya rumah untuk pindah atau ubahsuai rumah~





~Pandangan biasa dari mana-mana rumah tradisional melaka iaitu hiasan ayat-ayat suci Al-Quran pada sudut pintu hadapan rumah~


TH: Psss...saja TH jadikan rumah tradisional yang uzur sebagai contoh....ada makna..tuuuu...hehe