Tuesday, October 12, 2010

Permainan Konda Kondi...


~Permainan konda-kondi~



Dah
lama rasanya aku tak menulis blog, so...dah rasa mengeletor le pulak jari jemari nie nak mengetuk keyboard komputer nih...

Kali ni aku nak coretkan pula berkenaan permainan-permainan tradisi orang melayu yang sempat aku rasa keseronokannya ketika di zaman kanak-kanak dahulu.

Banyak gak permainan tradisi yang sempat aku rasa seperti konda-kondi, galah panjang, lompat untai gelang getah, teng-teng atau ketinting, tating lawi, dam aji, batu seremban, congkak, rounders, polis sentri, datuk harimau, lontar seliper dan banyak lagi.

Kebanyakkan permainan yang aku main semasa kecil-kecil dulu adalah yang melibatkan pergerakan yang agak lasak dan ada sesetengah permainannya memerlukan kekuatan fizikal dan akal yang tinggi untuk menang.

Walaupun permainannya agak lasak dan kadang kala boleh menyebabkan kecederaan fizikal namun ia tetap mempunyai keseronokannya yang tersendiri.

Antaranya ialah permainan konda-kondi. Kalau tersalah tangkap kayu yang dipukul atau di songket dari lubang, alamat lebam le badan atau muka.

Emm...korang tahu ke apa itu permainan konda kondi. Mungkin korang pernah main permainan ini masa di zaman kanak-kanak dulu....masih ingat lagi keseronokannya...

Disesetengah tempat, permainan ini dikenali sebagai ketuk keli. Sebenarnya permainan ini memerlukan fikiran yang tajam dan kekuatan fizikal oleh pemainnya. Pemain akan memikirkan arah yang selamat semasa menguis atau mengejar kayu yang dikuis. Sekiranya kayu dapat ditangkap oleh pihak lawan maka pemain utama dianggap telah tewas atau mati dan giliran pihak lawan pula menjadi pemain utama untuk mengumpul mata. Kesilapan memukul atau menangkap kayu boleh menyebabkan berlakunya kecederaan kepada pemain. Emm...kat sinilah bahayanya permainan ini...so kalau hendak main permainan ini, kawasan yang agak lapang adalah diperlukan.

Hendak tahu cara permainan ini...

Mudah sahaja...

Kita hanya perlukan lubang kecil yang dikorek yang memanjang pada tanah lebih kurang sejengkal setengah dengan kedalamannya lebih kurang 1 inci sahaja. Dua batang kayu kecil di perlukan.

Pemain akan meletak kayu melintangi lubang. Kayu anak dikuis dengan mengunakan kayu ibu. Pemain kumpulan kedua akan berusaha menyambut kayu anak tersebut. Sekiranya kayu anak berjaya disambut....maka kumpulan utama dikira telah mati. Giliran kumpulan pemain utama bertukar kepada pemain lawan.

Bagaimana cara pengiraan mata untuk permainan ini...

Caranya ialah dengan mengira berapa kali kayu anak berbaring menghala ke arah lubang dalam setiap langkah dalam permainan ini...

~Inilah rajah permainan konda kondi...~


2 comments:

  1. konda kondi sebenarnya, permainan tradisi org india yang masih dipermainkan di selatan india. terutamanya di chenai. permainan in dibawa oleh org india ke malaysia dan dipermainkan oleh pelbagai bangsa.namun, lama- kelamaan permainan ini telah dilupakan oleh golongan muda org malaysia india kerana tidak lagi berpenghuni di estet dan kampong. walaubagaimanapun, permainan ini dihidpkan semula oleh orang melayu.terima kasih krn mengigatkan balik permainan tradisi kami.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Protected by Copyscape Plagiarism Software