Tuesday, June 14, 2011

Permainan Tradisional...



Orang Melayu dahulu juga tidak kurang hebatnya...kalau tidak masakan pelbagai jenis permainan yang telah kita warisi hingga kini...cuma kini banyak permainan tradisional yang telah kita lupakan...lebih-lebih lagi setelah munculnya permainan-permainan moden seperti Video Games, Play Station dan lain-lain lagi...Permainan-permainan moden ini lebih menambat hati generasi muda kini kerana ia lebih mudah dan tidak perlu mengunakan banyak tenaga, tidak seperti permainan tradisional.

Terfikir juga TH mengapa kita tidak popular dan komersialkan permainan tradisional ini dengan memodenkannya mengikut tren dan citarasa generasi kini tanpa mengubah identiti dan falsafah asal yang terdapat di dalam permainan tradisional tersebut.

Pemainan tradisional ini dicipta bagi tujuan hiburan pada masa dahulu dan pada masa yang sama juga ia merupakan suatu aktiviti sukan dan riadah serta dapat meningkatkan daya pemikiran untuk generasi pada ketika itu.

Apa yang menarik pada permainan tradisional ini ialah terdapat permainan yang diiringi lagu bagi menambahkan lagi keseronokan terhadap permainan tersebut seperti permainan enjit-enjit semut, tom-tom bak, cari cucu, datuk harimau dan banyak lagi.

Permainan tradisional juga merupakan permainan yang berperaturan yang perlu diikuti dan sekiranya terdapat pemainnya yang gagal mematuhi peraturan, pemain tersebut akan dikenakan denda atau direhatkan seketika dan mungkin akan berhadapan dengan kekalahan dari pihak lawan.

Proses pendidikan banyak dipupuk didalam permainan terdisional ini dimana penerapan terhadap nilai pematuhan peraturan, disiplin, kejujuran, persahabatan dan kerjasama berkumpulan dapat diserapkan kedalam jiwa pemain-pemain tersebut. Perkara ini yang perlu kita sedar akan kelebihan permainan tradisional berbanding permainan moden.


Antara permainan tradisonal yang perlukan nafas baru untuk kesinambungan kepada generasi baru ialah:-


1. Gasing
2. Dam Aji
3. Galah Panjang
4. Batu Seremban
5. Aci Sorok
6. Congkak
7. Baling Tin
8. Susun Selipar
9. Konda-kondi
10. Getah Atas Para
11. Jala Itik
12. Sepak Raga
13. Polis Sentri
14. Datuk Harimau
15. Enjit-Enjit Semut
16. Ketinting
17. Cari Cucu
19.Tating Lawi
20. Lompat Untai Getah
21. Galah Panjang
22. Wau Bulan
23. Tarik Upih Pinang
24. Main Sorok-Sorok
25. Helang dengan Ibu Ayam
26. Tom-Tom Bak
27. Jentik Tudung Botol
23............(akan di tambah apabila TH ingat key...)

No comments:

Post a Comment

Protected by Copyscape Plagiarism Software