Monday, September 28, 2009

CERITA SERAM DAN MISTERI.......

Tetiba je aku rasa nak berkongsi cerita-cerita seram dan misteri dari pengalaman aku sendiri atau dari pengalaman saudara mara dan teman-teman rapat.....aku rasa kita perlu menerima hakikat tentang kewujudan makluk halus yang sering kali menghantui diri kita.....aku sering kali terfikir kenapa kita patut rasa seram dengan kewujudan makluk-makluk halus ini....yang kita kenali sebagai hantu, syaitan, jin , bunian dan sebagainya...sedangkan sepatutnya makluk halus ini yang perlu takut akan kehadiran kita...mungkin kerana kita sejak dari kecil lagi telah ditanamkan dengan sifat takut dari cerita cerita hantu dan tahyul dari orang-orang terdahulu bagi tujuan mengelakan perkara yang nakal semasa kanak-kanak atau mungkin juga dari pengaruh media...kerana kebanyakan dari kita sendiri sebenarnya hanya mendengar dari cerita orang dan bukan dari pengalaman berjumpa sendiri dengan makluk halus ini...jadi atas alasan apa kita patut ada perasaan takut ikepada makluk halus ini..hanya mereka yang bertuah dan bernasib baik sahaja yang mungkin pernah dapat bertemu dengan mereka...itulah takdir dari Allah dan dengan pengalaman inilah mereka menyampaikan kepada kita...bukankah ini sebenarnya yang Allah ingin menunjukan kekuasaan NYA...kepada siapa yang perlu kita takut...kepada Allah yang mencipta sekian makhluk atau kepada makluk halus yang lemah ini...kita fikirlah sendiri...kita adalah makhluk yang sempurna dan sebaik-baik kejadian dan dibekalkan dengan bekalan yang secukupnya untuk hidup di muka bumi ini...sebagai Khalifah...dan Iblis tidak sesekali akan berhenti menyesatkan Khalifah-Khalifah ini kepada Syirik dengan Penciptanya....

Sebagai khalifah kita diberi bekalan untuk menjadi seorang khalifah sejati di muka bumi ini... kita diberi kitab iaitu Al Quran sebagai pedoman hidup di bumi ini...jadi gunakanlah kitab suci ini sebagai pedoman dan pendiding dari godaan iblis dan syaitan...dengan memakai ayat-ayat pendinding dalam aktiviti harian sudah cukup untuk menakutkan makluk halus ini....itu pun jika kita tahu akan rahsianya...Islam itu sempurna untuk umat manusia dengan islam kita dapat memahami dunia ini dan alam ghaibnya....semuanya telah dibekalkan dalam Al Quran...sebagai contohnya ayat Al Fatihah, ayat 4 kul, ayat qursi dan lain-lain lagi.....kita hanya perlu membaca dan mengamalkannya sahaja. dan berserah diri kepada Allah S.W.T dengan kaedah yang tertentu...didalamnya ada ayat-ayat pendinding diri...juga diberitahu apa itu alam ghaib dan makluk halus...semuanya makluk Allah...Sepatutnya kepada yang beragama islam ini akan lebih memahami perkara ghaib seperti ini...kerana kita tahu akan asal usul makhluk-makhluk ghaib tersebut...Dengan adanya makluk halus ini kita lebih mengenal siapa diri kita sebenarnya....akan kejadian manusia itu sendiri dan sentiasa memohon perlindungan dan mendekatkan diri dari NYA....

Ada juga segelintir manusia yang hidup dengan makluk-makluk halus...bersahabat dengan mereka...mengamalkan ilmu hitam dan sihir...tak takut pulak tu...aku rasa mungkin sebab diorang telah biasa dengan makluk-makluk halus ini agaknya...kalau macam itu...rasanyalah kalau makluk halus ini menjadi makluk kasar macam kita dan boleh dilihat serta lakukan aktiviti seharian seperti kita...apa nak ditakutkan lagi agaknyakan...yelah celik mata sahaja selepas dilahirkan dah pandang wajah-wajah yang dikatakan hodoh dari makluk ini dan berurusan dengan mereka....dah biasakan apa nak di takutkan....betul tak...

Walaubagaimanapun, seram tetap seram....aku pun seram gak kalau berhadapan dengan makluk-makluk ni...pakai pendinding pun kalau dah nampak tersengeh depan mata boleh pitam gak hehehe...Apa-apa pun rasanya belum ada lagi orang mati kena cekek dengan hantu....mati tercekek tulang lembu ada le....hehe...so selamat berkongsi dan membaca cerita-cerita seram atau misteri dari peti memori aku ni dari masa ke semasa...

1 comment: