Tuesday, October 13, 2009

Orang Minyak??

Aku masih ingat lagi waktu di tingkatan dua, kira-kira dalam tahun 1987 dulu...waktu itu hebohlah cerita orang menceroboh masuk rumah untuk mencuri wang atau barang-barang kemas. Hampir setiap minggu ada sahaja cerita orang menceroboh masuk rumah orang, sama ada dari kampung-kampung sebelah ataupun dari kampung sendiri.

Jadi orang-orang kampung telah mengambil kata sepakat untuk bersama-sama mewujudkan kumpulan peronda pada waktu malam dengan kerja sama pihak polis. Aku di fahamkan kampung-kampung sebelah pun dah ada pasukan peronda malam masing-masing...dah macam zaman darurat pula aku rasa pada masa itu. Aku sudah tentulah ikut meronda sekali. Kumpulan aku ketika itu terdiri daripada empat orang. seronokjuga rasanya meronda malam-malam ni...suasananya tenang je...tak rasa takut pun ...ye lah bukannya meronda seorang diri. Rasa seronok sahaja, rasa macam hero pulak hehe...sepanjang masa aku meronda tiada pula apa-apa yang berlaku.

Cerita misterinya bermula ketika aku tidak meronda malam. Sedang asyik dibuai mimpi, tiba-tiba aku terjaga apabila terganggu oleh bunyi suara riuh rendah di kawasan bendang yang tidak jauh dihadapan rumah. Aku buka cermin tingkap bilik untuk melihat apa yang sedang berlaku. Dari jauh aku lihat ramai orang kelihatannya seperti sedang mengepung sesuatu dalam satu bentuk bulatan. Kemudian bergerak dalam bulatan yang besar ke satu bulatan yang kecil. Aku dengar salakan anjing dan kelihatan lampu kereta peronda polis. Juga kelihatan beberapa kereta membuka lampu spot light untuk menyuluh kearah sawah tersebut. Suasana amat riuh sekali.

Ada yang berteriak "kepung-kepung", ada yang berteriak "kat sana tu", "jangan kasi lepas, cari sampai dapat" dan macam-macam suara orang-orang kampung yang menjerit memberi arahan.

Rasa mengantuk yang amat sangat membuat aku memutuskan untuk tidak keluar dari rumah dan hanya melihat dari jauh sahaja. sedang aku leka melihat suasana diluar rumah yang hiruk pikok itu, tibe-tiba kelihatan kelibat hitam seseorang berjalan dihadapan rumah aku yang datangnya dari arah dapur menuju ke hadapan bilik aku. Aku hanya melihat sahaja kalibat hitam itu berjalan sehingga melintas betul-betul dihadapan aku yang sedang berada disebalik tingkap kaca. Apa yang aku perasan, kelibat hitam ini memang berwarna hitam pekat. Wajahnya aku tidak nampak dengan jelas kerana gelap. Bentuk badannya sama dengan manusia biasa. Aku yakin makhluk itu memang manusia. Cuma berbadan hitam dan kelihatannya seperti berminyak. Satu lagi yang aku perasan ketika itu ialah makhluk itu memakai seluar dalam sahaja tanpa baju. Dengan selamba sahaja berjalan terus kearah rumah jiran sebelah dan hilang disebalik kegelapan malam, tanpa menyedari aku yang sedang memerhatikannya dari dalam bilik yang gelap disebalik cermin tingkap.

Sehingga ke hari ini aku masih tidak mengetahui makhluk apakah itu.
Makhluk yang dikepung oleh orang kampung lari bersembunyi ke dalam bendang.
Makhluk yang tidak dapat dikesan oleh anjing pengesan Polis.
Makhluk yang boleh terlepas dengan mudah dari kepungan orang kampung dan pihak polis.
Makhluk yang bertubuh seperti manusia, yang kelihatan hitam seperti berminyak seluruh badan dan hanya berseluar dalam.

Sehingga kini aku tidak pernah bertanya atau menceritakan kepada orang kampung tentang makhluk hitam tersebut?. Rasanya orang-orang kampung aku tidak mengetahui tentang kewujudan makhluk hitam tersebut adalah makhluk yang paling dikehendaki ketika itu.

Adakah makhluk inilah yang heboh diperkatakan oleh orang kampung selama ini. Manusia yang boleh menceroboh masuk rumah orang kampung dengan mudah dengan hanya sekadar melalui satu lubang angin sahaja.

Mungkinkah Makhluk ini dari spesis Orang minyak tetapi tidak memperkosa gadis-gadis seperti dalam filem Allahyarham Seniman Agong kita, P. Ramli dalam Filem Sumpah Orang Minyak. Orang minyak ini hanya menceroboh masuk rumah orang untuk mencuri wang dan barang-barang kemas orang kampung sahaja. Mungkin sumpahan orang minyak zaman moden ini berlandaskan material pula agaknya. Perlu kumpul barang kemas atau duit sebanyak 40 dulang bagi memenuhi syarat menuntut ilmu Orang Minyak atau Orang Minyak banyak hutang...hehe
Wallahualam....

No comments:

Post a Comment