Sunday, March 14, 2010

Mentera Semerah Padi...


Hei! kersani mengalirlah dikau
Menjadi raksa
Mengisi belikat punggungku
Agar aku bisa berdiri
Tegap dan segak
Bagaikan laksamana Melayu

Hei! sepuluh helai daun sirih
Ku gentas bersama
Bunga cengkih jadilah dikau
Darah merah pekat
Mengisi uratku
Agar bisa aku berlangkah
Gagah dan tampan
Bagaikan sijantan yang berkokok

Di mana bumi ku pijak
Di situ langit ku junjung
Alang-alang menyeluk pekasam
Biar sampai ke pangkal lengan

Aku seru mentera pusakaku
Mentera semerah padi

~M.Nasir~

P/S: Aku suka dengan lirik yang puitis
penuh maksud tersurat dan tersirat
...

2 comments:

  1. mmg agak puitis..
    trgt lak dulu2 aku pernah buat show lagu ni..
    hehehe..

    ReplyDelete
  2. puitis & terlalu bersifat kemelayuan...aku suka...

    ReplyDelete

Protected by Copyscape Plagiarism Software