Tuesday, January 25, 2011

Jom kita ke Kuching, Sarawak...

~ Peta lokasi bandar Kuching, Sarawak~


Untuk artikal kali ini, kita ke Kuching, Sarawak. TH berkesempatan ke sana atas urusan kerja dan sempat jugalah snap gambar pemandangan suasana Bandaraya Kuching. Bandaraya Kuching tidaklah terlalu sibuk seperti dibandar-bandar besar yang lain walaupun ia adalah bandar yang ke4 terbesar di Malaysia. Kalau tak percaya cuba tengok gambar-gambar dibawah. Tenang sahajakan...




~1~

~2~
~3~
~4~
~5~

~Sungai Sarawak~
~kalau nak jelajah Sungai Sarawak bolehlah naik bot ini~
~Masjid Kuching, Sarawak...dibahagian kaki bukit itu terletaknya tanah perkuburan~

~Jalan Bazaar Utama~



~Bersebelahan Jalan Bazaar Utama terdapat banyak kedai-kedai kraftangan dan cenderamata...boleh rambang biji mata nak pilih barangan kraf kat sini...kalau nak beli kek lapis, dibahagian kaki lima bangunan banyak peniaga-peniaga kecil yang menjual kek lapis Sarawak yang sedap-sedap...murah je...sebuku kek harganya baru RM10 sahaja~



~Pameran lukisan wajah-wajah Sarawak oleh pelukis Darek Siu yang dipamerkan di Hotel Merdeka, Kuching~


~Ini bangunan Sarawak Craf Council~


~Bangunan Pejabat Pos Umum Sarawak yang dibina pada tahun 1931~


~TH mengabadikan diri di hadapan bangunan Pejabat Pos Umum Sarawak~


~Gerbang masuk ke Jalan Cina~


~Taman yang menghijau di tengah-tengah bandar Kuching...mendamaikan~


~Padang Merdeka...Padang Bersejarah~


~Pejabat Residen dan Daerah Kuching~


~Muzium Sarawak~


~TH dihadapan Muzium Sarawak~


~Fasad dibelakang bangunan Muzium~


~Ukiran batu terletak bersebelahan bangunan muzium~


~kat belakang tu Sungai Sarawak dan Bangunan Dewan Undangan Negeri Sarawak~


~ini bangunan Square Tower yang terletak di Kuching Waterfront~


~Bangunan Kompleks Pelancongan Sarawak dahulunya adalah bangunan Mahkamah~


~Astana di seberang sungai~


.............


Alang-alang bila dah sampai Kuching ni apa kata kita ke seberang sungai...kita melawat kubu Margherita...lokasinya berada bersebelahan Astana (sebelah kanan dari foto Astana diatas)



~TH dihadapan Kubu Margherita~


~Kubu Margherita~

~Pintu masuk kubu Margherita, jelas menunjukan tarikh pembinaannya iaitu pada tahun 1880~


~DUM SPIRO SPERO...maksudnya...menurut kata orang muzium laa kan lebih kurang...Agi Idup Agi Gelaban laa...~


~Pemandangan dari atas kubu, nampak tak meriam-meriam tu...rasa-rasalahkan berapa ramai agaknya orang Sarawak ketika itu yang telah terkorban kena bedilan meriam ini...jika dilihat dari atas bangunan kubu ini...kedudukan kubunya memang strategik~


~Pemandangan ke arah hulu sungai~

~Pemandangan ke arah hilir sungai~


~TH dibahagian atas kubu~


~Menara peninjau kubu~


~Pemandangan dari atas kubu~

~2 buah Lokap/penjara~

~kedudukan meriam daripada dekat~


~Memorial persemadian Isteri J. Brooke Brooke...berada di bersebelahan kubu~


*************


Ini Kisah Kubu Margherita....



Kubu ini dibina oleh Rajah Charles Brooke. Kubu berkedudukan stategik ini diberi nama Margherita sempena nama isteri beliau iaitu Ranee Margaret. Kubu ini siap dibina pada tahun 1879.

Ia dibina berdasarkan dari kubu-kubu Inggeris di Zaman Perbaharuan. Ia dibina dengan dua fungsi iaitu sebagai kubu dan sebagai penghias bandar dengan rekabentuk binaan yang menarik.
Dibina dikedudukan yang strategik sebagai lokasi peninjau dan pertahanan kemaraan mengejut dari pihak musuh.

Pada tahun 1879, setelah keadaan aman, kubu ini tidak lagi berfungsi sebagai sebuah kubu pertahanan tetapi telah berfungsi sebagai sebuah penjara sehinggalah pembinaan penjara baru dibina bagi mengantikan kubu ini.

Semasa perang dunia ke 2, kubu ini berfungsi sebagai bangunan peninjau untuk sampaikan mesej kepada pengawal istana, pengawal jam besar kerajaan di seberang sungai dan akhirnya ke Pejabat Perbendaharaan melalui laungan para pengawal kubu.

Kubu ini telah mengibarkan 4 jenis bendera iaitu bendera kerajaan Brooke, bendera Jepun, bendera Union Jack dan Bendera Sarawak/Malaysia

Kini kubu ini telah diubah suai dan dijadikan sebuah Muzium Polis.

No comments:

Post a Comment