Saturday, June 19, 2010

Doa dalam amalan perubatan Melayu...


Doa?.

Doa merupakan suatu permohonan yang ditujukan kepada Allah bagi meminta sesuatu. Doa adalah suatu ibadat yang sangat dituntut oleh islam. Dalam perubatan Melayu, doa merupakan suatu amalan yang sering digunakan bagi merawat pelbagai penyakit.

Pengunaan bacaan doa berunsur Islam dalam segala hal kehidupan orang melayu bermula setelah mereka mula menganut agama Islam semenjak dari Zaman Kesultanan Melayu dahulu lagi.

Doa bagi tujuan perubatan tidak memerlukan sebarang bahan. Pengamal perubatan tradisional Islam hanya perlu memohon terus kepada Allah, tuhan yang Maha Kuasa bagi tujuan mengubati sebarang penyakit. Walaubagaimanapun terdapat juga pengamal perubatan yang mengunakan medium atau alat-alat dalam kaedah rawatan pesakitnya contohnya seperti pengunaan air sebagai penawar penyembuhan, telur dan sebagainya.

Doa dibaca bersama dengan ayat-ayat al-Quran, doa dari rasulullah, para sahabat dan sebagainya bagi mendapat keberkatan dan kemakbulan oleh Allah. Doa yang dipohon perlu disertakan dengan pemahaman, keyakinan dan kesabaran. Doa boleh dibaca dalam bahasa melayu sekiranya tidak tahu berbahasa Arab.

Doa juga merupakan senjata bagi orang-orang mukmin bagi memohon sebarang perlindungan , kejayaan dan sebagainya dalam segala hal.


No comments:

Post a Comment

Protected by Copyscape Plagiarism Software