Saturday, June 19, 2010

Jampi dalam amalan perubatan Melayu...





Tentu korang biasa dengar perkataan jampi. Apa sebenarnya jampi?.

Jampi merupakan suatu susunan kata-kata yang indah yang boleh memberikan kesan apabila rangkai kata tersebut di baca pada sesuatu benda.

Contohnya apabila jampi dibacakan kepada sesuatu benda contohnya pada air, air tersebut boleh digunakan sebagai penyembuh kepada sesuatu penyakit. Biasanya air yang telah dijampikan akan diberi minum kepada pesakit atau di sapukan ke bahagian yang sakit.

Air jampi juga boleh dibuat mandian bergantung kepada jenis penyakit dan pengamal perubatannya.

Bahan-bahan lain seperti ialah lada hitam, garam, bawang putih, beras pulut boleh digunakan sebagai alat jampi bagi tujuan pelindung rumah.

Jampi yang di bacakan kepada minyak wangi, bedak atau pakaian biasanya diamalkan oleh pengamal ilmu pengasih bagi tujuan menarik rasa kasih dan sayang dari seseorang yang diinginkan.

Terdapat juga ayat-ayat jampi yang dimasukkan dengan unsur-unsur Islam seperti kalimah Allah, nama para nabi, kalifah perang dan pejuang-pejuang Islam.

Unsur-unsur animisme seperti menyebut nama-nama makhluk halus masih menebal dan masih digunakan secara meluas dalam ayat-ayat jampi.

Oleh itu sebagai penganut agama Islam kita haruslah berhati-hati semasa mengamalkan jampi kerana jampi pada kebiasaannya telah bercampur aduk dengan unsur-unsur islam dan kepercayaan lain. Seelok-eloknya kita mestilah merujuk terlebih dahulu kepada ahli agama seperti ustaz dan sebagainya bagi mengelakkan kita bersetongkol dengan syaitan yang seringkali mencari peluang menyesatkan manusia.

Kita harus ingat akan menjampi secara sesat hukumnya adalah syirik. Sebaik-baiknya kita haruslah memahami konsep asas tauhid terlebih dahulu sebelum mengamalkan sesuatu jampi. Wallahualam...


No comments:

Post a Comment

Protected by Copyscape Plagiarism Software