Monday, January 25, 2010

Jadilah Blogger yang Beretika...

Moga insiden yang tak sepatutnya berlaku di sebuah negara beraja ini akan menjadi satu iktibar dan tidak berulang lagi di masa hadapan. Berat rasanya kenyataan blogger tersebut terhadap Almarhum Sultan yang amat dihormati dan disayangi rakyat.

Jadilah seorang rakyat yang berjasa kepada negara. Belajarlah menghormati orang lain. Didiklah masyarakat kita dengan sesuatu yang menjurus kearah kebaikan. Belajarlah berfikiran positif. Jika semua yang ada, tidak betul dimata kita, siapa lagi yang boleh kita percayai. Diri sendiri???. Muhasabah diri, kenali diri...kelakkan tahu akan keindahan dan kebenaran hakiki. Ingatlah Islam tidak pernah mengajar umatnya bersikap demikian.

Apakah cukup dengan sekadar memohon maaf dan menarik balik artikel tersebut, dapat memadamkan api kemarahan rakyat dan Institusi DiRaja?. Lupakah akan sejarah kita...lupakah akan makna Sultan dan Raja...lupakah akan makna derhaka...lupakah akan hukumannya...Nasi sudah menjadi bubur....terlajak perahu boleh diundur...telajak kata buruk padahnya...inilah akibatnya jika terlalu asyik dan asyik...renung-renungkanlah...

Ini prinsip Rukun negara yang Ke-2 :-

Kesetiaan Kepada Raja Dan Negara

Semua rakyat dituntut setia kepada raja dan negara. Yang di Pertuan Agong merupakan Ketua Negara dan Raja Melayu merupakan Ketua Negeri. Raja adalah simbol penyatuan rakyat dan pelindung hak istimewa peribumi. Penderhaka kepada raja juga bermaksud penderhaka kepada negara.




2 comments:

  1. dah bace blog tu.dan dah bace permohonan maaf kat blog tu..pape pon berat kes die tu..ermm

    ~masih marah dengan artikel berkenaan~

    ReplyDelete

Protected by Copyscape Plagiarism Software