Thursday, January 14, 2010

Kisah Pontianak Tanjong....

Sudah lama rasanya aku tak coretkan kisah seram dan misteri. Coretan kali ni aku nak bercerita kisah Pontianak Tanjong yang hangat diperkatakan di kampung aku dan kampung-kampung sekitar pada sekitar tahun 2003 yang lalu dan ketika ini pun masih ada yang dikatakan terserempak dengannya. Waallahualam...
Menurut cerita dari mulut ke mulut orang-orang kampung, di awal tahun 2003 yang lalu terdapat sebatang pokok besar berhampiran sebuah tanah perkuburan berhampiran kampung aku di Melaka. Pokok besar tersebut samalah seperti pokok besar yang lainnya, tiada apa yang menariknya pun. Sehinggalah pada suatu hari, pokok tersebut telah ditebang untuk tujuan pembersihan kawasan sekeliling.

Bermula dari situlah cerita orang-orang kampung yang melihat lembaga berwarna putih, berambut panjang mengerbang sambil terbang dan mengilai di atas-atas pokok besar mula kedengaran.

Ada yang terserempak ketika balik dari memancing di pantai yang berhampiran, ada yang ternampak lembaga tersebut berdiri di hentian bas, juga ada yang dikejar oleh lembaga itu ketika sedang menunggang motorsikal ketika balik dari bekerja malam dan yang paling mudah untuk ditemui ialah di atas sebatang pohon besar di tepi jalan berdekatan sebuah hentian bas. ketika itu kalau nak tengok pontianak datanglah ke situ, boleh tengok pontianak mengilai sambil bertengek secara berkumpulan atau perseorangan dan lepas apa lagi cabutlahhh...

Apa yang aku nak ceritakan disini ialah kisah pengalaman orang-orang yang terdekat dengan aku yang terserempak dengan Pontianak Tanjong. Cerita-cerita seram yang aku coretkan ini adalah secebis pengalaman kisah benar yang ingin dikongsikan bersama dengan pembaca.




1) Pangalaman adik aku , Saiful (sikaki pancing tu...ingat lagi tak...)


Seperti apa yang diceritakan oleh beliau, kejadian itu berlaku ketika beliau balik ke rumah selepas melepak berjam-jam dengan kawannya sehingga awal pagi iaitu lebih kurang jam 1 lebih.
Biasalah kalau keluar melepak tu, motor kriss ayah akulah yang jadik mangsa. Perjalanan untuk ke rumah aku mengambil masa dalam 10 minit jee...dengan kelajuan motorlahkan, kalau berjalan kaki berpeluh jugalah ketiak...untuk sampai ke rumah aku kenalah melalui laluan gelap sikit sebab kedudukan rumah aku yang agak jauh kebelakang.

Sampai sahaja disatu selekoh lebih kurang 100m sahaja dari rumah tiba-tiba...

Tiba-tiba dia rasa seperti ada sesuatu yang mengekorinya dari arah belakang. Sama laju dengan kelajuan motor. Bila ditoleh kebelakang hah apalagi...terkejut beruklah dia....dengan sekilas pandang dia dapat melihat kain putih dan rambut panjang bergerbangan betul-betul kat belakang kanan kepalanya.

Makk aii...tak boleh jadik ni...pecutttt...tak ingat apa-apa lagi...yang dia tahu dah ada kat dalam rumah jee...dari ceritanya aku dapat bayangkan dia pecut dan lari masuk ke rumah macam kartun...hehe...katanya lagi dia bukannya takut tapi terkejut jee...alasan le tu...hehe

Pagi esoknya...kedengaran kecoh kat bahagian dapur rumah separa papan mak aku...yang pastinya ada satu dialog dari Mak aku yang boleh menyebabkan rasa nak terburai isi perut aku apabila mendengarnya...."Laillahailallah...siapa punya kerja ni...., sampai pecah pintu dapur rumah aku....Saipollllll!!!!" jerit Mak aku.

Itulah kisahnya dalam seram ada kelakar, semuanya gara-gara takutkan Pontianak Tanjong, habis roboh pintu dapur rumah mak aku dilanggarnya dengan motor, dalam berani dia rupanya penakut jugak...Ha...Ha...Ha...




2) Lagi Pengalaman Saiful dengan Kak Ponti...


Sebulan selepas peristiwa berlumba dengan pontianak, sekali lagi Saiful disakat pontianak. Kali ini beliau disakat pontianak bersama dengan saudaraku Fazli atau nama glamornya Pali. Kisah seramnya begini. Pada suatu malam selepas habis aktiviti melepak, beliau telah dihantar pulang ke rumah oleh dak Pali dengan kancilnya kerana motor kriss ayah aku rosak (mungkin rosak sebab racing dengan kak Ponti kot)....

Setelah sampai sahaja dihalaman rumah dan memberhentikan kancilnya, mereka bersembang-sembang seketika sebelum Saiful keluar dari kereta. Sebaik sahaja pintu kereta dibuka tiba-tiba...

Tiba-tiba mata masing-masing tertumpu ke atas bumbung rumah. Nyaring dan jelas kedengaran suara hilaian namun tiada kelibat yang kelihatan di atas bumbung itu. Ingatan kejadian sebulan yang lalu tiba-tiba bermain semula di kepala Saiful. Mereka saling berpandangan tapi tiada sepatah perkataan pun yang dapat diucapkan. Air muka masing-masing sudah berubah. Pelan-pelan Saiful masuk kembali ke dalam kereta dan merapatkan pintu dengan sekemas-kemasnya. "Pontianak...." sepatah je ucapan Saiful kepada dak Pali. Pantas dak Pali mengganguk-anggukkan kepala tanda faham insyarat yang diberikan...

"Tok..tok..tok..bangun..bangun.." sayup-sayup kedengaran bunyi satu ketukan dan panggilan. "Laa..apa pasal tidur kat dalam kereta ni" tanya emak aku kepada Saiful dan Pali. Sekali lagi mereka berpandangan sesama sendiri dengan muka kelat masin, sambil mengeliat kerana baru terjaga dari tidur. Walaubagaimanapun masing-masing tidak menjawab pertanyaan emak aku.

"Dah, pergi basuh muka...lepas tu...sarapan pagi, ajak dak Pali sekali" kata emak aku kepada Saiful. Lepas minum pagi barulah masing-masing menceritakan apa sebenarnya yang telah berlaku malam tadi dan yang telah menyebabkan mereka tidur di dalam kereta kepada emak aku. Emak aku senyum jee selepas mendengar cerita mereka.

Menurut kata dak Pali, beliau tidur dalam kereta sebab takut nak balik...takut pontianak tu tumpang kereta kancilnya. Alasan dak Saiful pula, sebab dia tidur dalam kereta ialah kerana nak temankan dak Pali...hehehe...boleh percaya ke...nak temankan ke...atau takut nak keluar dari kereta...hehe...jangan marahh







3) Pengalaman Faizal, jiran sekampung ...


Faizal atau nama glamornya dak Ijal merupakan jiran aku yang selalu pulang malam kerana berkerja di sebuah kilang berhampiran. Pada suatu malam seperti biasa beliau balik berjalan kaki seorang diri tiba-tiba....

Tiba-tiba langkah kakinya terhenti apabila terlihat satu lembaga putih bertengek di atas bumbung rumah Abang Man. Lembaga putih itu mengilai-gilai dengan suara yang nyaring. Menurut katanya, bunyi lembaga tu mengilai macam bunyi seakan-akan suara kucing atau burung dan lebih kepada nada manusia mengilai...lebih kurang begitulah sebab bunyi tersebut menurut beliau adalah suatu bunyi yang tidak pernah didengar sebelum ini dan agak sukar untuk ditiru.

Tiba-tiba pintu rumah abang Man terbuka. Kelihatan Abang Man keluar tergesa-gesa dari rumah menuju kehalaman sambil terbongkok-bongkok mengutip anak-anak batu. Kemudian kelihatan abang man membalingnya keatas bumbung rumah.

"Eerr...buat apa tu Abang Man.." tegur Ijal pelik melihat perbuatan Abang Man sambil menuju kearah Abang Man.

"Ehh...kau Ijal, tak perasan aku, baru balik dari kerja ke..." balas Abang Man.

"Ya, baru balik..nampak abang Man tergesa-gesa je tadi, lepas tu baling batu keatas bumbung...kenapa?" soal Ijal pula, saja ditanya soalan itu kepada Abang Man.

"Tak tau lah..bising je kat atas bumbung rumah aku tadi...tu yang aku kutip batu dan lempar ke atas bumbung, ada binatang kat atas bumbung rasanya...bising...tengah sedap-sedap tidur...tetiba terjaga" kata Abang Man.
"Emm...Abang Man kalau saya beritahu, Abang Man jangan terkejut ye.."balas Ijal.

"Apa dia.." cepat je balas abang Man tak sabar ingin tahu.
"Saya nampak pontianak kat atas bumbung rumah abang tadi, mengilai-gilai...matanya merah menyala...muka tak berapa jelas sebab gelap...berkain putih dan rambut panjang mengerbang...bila abang buka pintu tadi dan keluar untuk ambil batu...tiba-tiba bila saya tenggok balik kat atas bumbung...pontianak tu dah tak ada..." panjang lebar dan bersungguh dak Ijal menceritakan kepada Abang Man.

Jauh di lubuk hatinya...dia bersyukur sebab Abang Man keluar dari rumah tadi, kalau tidak sudah tentulah dia balik ke rumah bertemankan Kak Ponti.


~Beginikah renungan mata Pontianak Tanjong?~






4) Pengalaman Abang Man dengan Pontianak Tanjong

Ini pula kisah Abang Man terserempak dengan Pontianak Tanjong, Abang Man juga merupakan jiran sekampung. Kerjanya ialah sebagai seorang nelayan. Kadang-kala beliau pergi ke laut pada sebelah siang dan kadang-kala ke laut pada sebelah malam.

Hendak dijadikan cerita pada suatu malam sewaktu beliau pulang dari menangkap ikan, beliau telah terserempak dengan Pontianak Tanjong. Kisahnya begini, seperti biasa selepas habis urusan di pantai beliau akan terus pulang ke rumah dengan membawa hasil tangkapan. Bergema bunyi enjin motor Ex-5 model tahun 80an miliknya meredahi kegelapan malam. Setelah hampir 10 minit meredah kegelapan, beliau tiba ke simpang jalan masuk ke kampung. Masuk sahaja kepala simpang tiba-tiba sahaja beliau merasa lain macam sahaja.

Kabus pada awal dinihari agak tebal juga, menyebabkan pandangan menjadi samar-samar. Dalam dia meredah kesamaran malam, tiba-tiba terlihat satu lembaga putih berambut panjang berdiri tegak di kaki jalan anggaran 30m dihadapannya.

"Ahhh...dia datang dah..." getus hatinya. Memang beliau sering mendengar cerita Pontianak Tanjong ini menganggu orang kampung sejak akhir-akhir ini namun tidak dihiraukannya demi sesuap nasi untuk anak-anak dan isteri.

Memang benar semakin dekat semakin jelas kelihatan lembaga putih berambut panjang itu berdiri di tepi jalan macam patung. Mulutnya berkumat-kamit membaca ayat-ayat suci bagi menghindarkan gangguan yang sedang dihadapinya. Apabila jarak motornya semakin dekat, beliau terus memecut menambahkan kelajuan motor. Mengaum bunyi enjin motornya, berdesup meninggalkan lembaga putih itu.

Beliau bersyukur kerana tiada apa-apa yang berlaku terhadap dirinya selepas itu. Enjin motorsikalnya tidak mati seperti cerita-cerita hantu dalam televisyen dan juga bernasib baik kerana tidak ditumpangi oleh Kak Ponti. Namun pengalaman bertemu dengan Pontianak Tanjong memang tidak dapat dilupakan oleh beliau sehingga ke hari ini.
Sehingga kini kadangkala terdengar juga sesekali Pontianak Tanjong ini menjelmakan diri untuk dilihat oleh orang-orang kampung.


Sekian....


~ Beginikah rupa Pontianak Tanjong?~



~Atau yang secantik ini............?~



p.s: Untuk catatan seram seterusnya akan aku coretkan pengalaman-pengalaman dari ahli keluarga aku yang lain pula...

2 comments:

  1. tak puas hati tol slalu dengar crita gni tp x ada yg rakam.balik kg nanti ko seekers kan aja ponti ni. dapat juga aku tengok ponti merayap atas atap.

    ReplyDelete
  2. ada pontianak pulak dekat sini :D

    ReplyDelete