Thursday, January 21, 2010

Udang Galah Sg. Kemaman

Baru-baru ini aku terima kiriman foto dari sahabat aku Jalil. Beliau berasal dari Kemaman , Terengganu. Jalil ini memang seorang kaki pancing, tak kiralah pancing laut, sungai, tasik atau paya. Sebut je pasal bab memancing, dia memang expert, lebih-lebih lagi pasal bab memancing ikan air tawar. Tetapi kali ini aku nak bercerita pasal dia menangkap udang galah di Sungai Kemaman. Besar-besar tu udang galah yang ditangkap...sepit biru lagi...saja je tu nak kasi aku panas...tak pe, bukan setakat si sepit biru je tapi dengan sang-sang bedalnya sekali nanti aku tangkap... hahaha...

O.k, sebagai membuktikan kejayaannya menaikkan si sepit biru ni, korang boleh layanlah gambar-gambar yang aku selitkan bersama dalam coretan ini.

Sebelum itu, aku nak cerita sikit pasal udang galah. Nama saintifik udang galah ialah Macrobracium rosebergii de man. So... suka hati koranglah nak panggil nama timbangannya apa...nak panggil rose pun boleh atau deman pun boleh juga...hehe...

Nak tahu tak macamana cara untuk kenal yang mana satu jantan atau betina...si sepit biru ni?

Bagi udang jantan,
kaki ke 2 nya besar. Sepitnya juga besar dan panjang.
Cuba lihat kat bahagian perutnya, si jantan ni lebih ramping dari si betina dan bahagian bawah perutnya kelihatan sempit. Bahagian kepalanya pula lebih besar dari si betina.
Alat kelaminnya terletak pada pangkal kaki jalannya yang ke 5.

Bagi udang betina
pula... bahagian kaki ke 2 nya kecil manakala sepit yang ke 2nya pula pendek.
Lihat bahagian perutnya ia lebih gemuk dan lebar. Bahagian perutnya yang gemuk dan lebar dapat memudahkan si betina ini mengeramkan telurnya.
Bahagian kepalanya lebih kecil dari si jantan.
Alat kelamin udang betina ini terletak pada bahagian kaki jalannya yang ke 3.


O.k, jom kita tengok foto hasil tangkapan udang dari saudara Jalil...lepas tu bolehlah teka Si Jalil ni dapat tangkap udang jantan ke betina...


~Sg. Kemaman...telah tersohor seluruh negara sebagai lubuk memancing Si Sepit Biru~


~Tangkapan pertama 200gram~


~O.k...cuba teka, jantan ke betina?~


~tuu dia...satu tangkapan yang membanggakan....Jalil dari Kemaman~

Tangkapan: Udang Galah
Lokasi: Sg. Kemaman
Waktu: Petang
Umpan: Udang Beras & Cacing



~Lumayan....hasil tangkapan 2 kg selama 2 jam~

2 comments:

  1. jom kuar mancing udang memalam. nnt aku beli pancing. skang musim udang

    ReplyDelete