Tuesday, January 19, 2010

Pesilat Cilik Kampung Gangsa...

Catatan aku kali ini akan berkisarkan persilatan di dalam adat perkahwinan. Salah satu cara untuk pengamal persilatan melayu kita mempromosikan silat melayu ini adalah dengan melalui majlis-majlis keramaian contohnya di majlis-majlis perkahwinan. Silat dalam majlis perkahwinan bukan sahaja dapat memeriahkan suasana majlis tetapi ia dapat mengembalikan kepopularan budaya ini di hati generasi-generasi baru.

Foto-foto dibawah diambil semasa majlis perkahwinan saudara aku yang diadakan di rumahnya di Kg. Gangsa, Durian Tunggal, Melaka.

Macam biasalah kalau ada majlis perkahwinan kita pasti akan dijamukan dengan pertunjukan silat... tak kiralah silat pengantin ke..., silat pulut ke... atau silat tempur...ada sahaja individu yang sudi menghadiahkan selangkah dua bunga atau buah silat...tidak berseri kalau tidak ada silat...agaknya ramai lagi kot cucu cicit Hang Tuah kat Melaka ni...

Pertunjukan silat pada Majlis Perkahwinan ini adalah dari Gelanggang Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia Cawangan Kg. Gangsa, Durian Tunggal, Melaka.

Antara pertunjukan yang telah dipersembahkan ialah Sembah Perguruan (Bunga Tanjong), Asas Gerakan, Buah Pukulan dan Elakan Asas, Kuncian, Tempur Tanpa Senjata (combat), Permainan Senjata, Pemecahan Genting dan Ujian Keberanian, ketahanan mental serta keyakinan diri (lompatan ke atas kaca).

~Pabila paluan kompang mula bergema, semua mata tertumpu kepada wajah-wajah Raja Sehari yang sama cantik, sama padan bagai pinang dibelah dua~


~Para pesilat sudah tidak sabar untuk memulakan persembahan kepada Raja Sehari dan para hadirin.~

~Sembah perguruan sebelum memulakan persembahan~


~"Gayong...gayong sedia" terdengar suara arahan daripada jurulatih...cuba lihat kat bahagian belakang tu...pesilat-pesilat cilik...melentur buluh biar dari rebungnya~


~Antara hadirin yang menyaksikan pertunjukan ini~


~Pesilat mempersembahkan seni gerakan Bunga Tanjung~


~Ilmu persilatan diperturunkan ke generasi baru~


~Aksi pemecahan genting~


~Begitulah wajah-wajah hadirin dan pengantin apabila melihat adengan yang mendebarkan, tempur tanpa senjata dan permainan senjata...~


~Ini dia Si Cilik yang aku maksudkan...Mohd Thaqib akan melakukan lompatan keatas taburan serpihan kaca botol bagi menguji keberanian, ketahanan mental dan keyakinanan dirinya dengan disaksikan oleh gurulatih, rakan seperjuangan dan para hadirin~


~Syabas...aksi Thaqib setelah mendarat di atas serpihan kaca botol...kau memang berani ~


~Mengabadikan kenangan bersama Datuk selepas melepasi ujian~


Inilah anak buah aku...bakal pendekar
Nama: Mohd Thaqib bin Mohd Jamil
Umur: 12 tahun
Sek. Ren. Kebangsaan Gangsa, Durian Tunggal, Melaka
Dari Gelanggang Perguruan Silat Seni Gayong Malaysia
Kg Gangsa, Durian Tunggal Melaka


~Tersemat di kepala itulah yang dipanggil Tengkolok Hitam~




Tengkolok Hitam:
"Bawalah ilmu ke jalan kebaikan yang diredai Allah"
"Dalam Silat ada Melayu, Dalam Melayu Ada Silat"

4 comments:

  1. payah juga nak tengok pertunjukan silat masa kawin. kalo tengok silat pulut lagi syok. silat pulut aku dah x jumpa skang.

    ReplyDelete
  2. aku setuju, setakat ni baru beberapa kali je aku dapat tengok silat pulut kat majlis perkahwinan...seni tari silat pulut memang menawan...dalam lembut ada kerasnya...

    ReplyDelete