Saturday, May 22, 2010

Disampuk Hantu Tengkorak Lembu...

Ini kisah seram dan misteri yang berlaku kepada ayah aku. Kejadian ini berlaku ketika aku tinggal di kampung, Melaka. Ketika itu aku baru berumur dalam lingkungan 8 tahun.

Apa yang aku ingat pada suatu petang semasa aku balik dari bermain dengan kawan-kawan, aku lihat beberapa orang sedang berkumpul di ruang tamu rumah. Kelihatan dari jauh ialah beberapa orang saudara terdekat yang aku kenali. Ada yang sedang berdiri dan ada yang sedang duduk.

Semakin dekat aku dengan rumah semakin kuat terhidu bau asap kemiyan. Dari dalam pula kelihatan berkepul-kepul asap putih kemiyan memenuhi ruang tamu.

Setelah sampai diruang tamu, aku terkejut melihat keadaan ayah yang sedang terbaring sambil matanya terbeliak melihat kiri dan kanan. Badannya pula tidak henti-henti mengeliat. Disebelah ayah ada seorang t0k bomoh yang sedang berusaha untuk merawatnya.

Ketika itu aku tidak tahu apa yang sedang berlaku. Aku hanya berdiri di tangga rumah sambil memerhati apa yang sedang berlaku. Seram gak bila melihat keadaan ayah aku dalam keadaan begitu. Aku lihat mulut tok bomoh terkumat kamit membacakan sesuatu yang aku tak jelas akan bunyinya. Kemudian dia memicit ibu jadi kaki ayah aku sambil mengarahkannya keluar. Hairan gak aku kenapa tok bomoh tu suruh ayah aku keluar....tiba-tiba kata-kata dari bisikan hati aku terputus apabila salah seorang pakcik sedara memberitahu aku bahawa ayah aku telah terkena sampuk dan tok bomoh sedang cuba merawatnya. Beliau menyuruh aku pergi berjumpa nenek yang ketika itu berada di luar rumah. Selepas itu aku tak tau apa lagi yang berlaku di dalam rumah.

Setelah beberapa minit berlalu kelihatan saudara-mara yang berkumpul di dalam rumah tadi mula bersurai pulang ke rumah masing-masing. Aku berlari semula ke dalam rumah untuk melihat keadaan ayah. Aku gembira apabila melihat ayah dah pulih seperti biasa dan dapat duduk sambil berlunjur. Setelah berbicara seketika dengan nenek dan emak, tok bomoh tersebut melangkah keluar rumah sambil tersenyum memandang aku.

Aku sempat bertanyakan kepada emak tentang apa yang telah berlaku kepada ayah. Kata emak...

...Kata emak ayah telah dirasuk oleh hantu yang tak tahu apa jenisnya. Kata emak lagi ayah disampuk semasa hendak ke tandas untuk buang air besar. Untuk pengetahuan korang masa kejadian itu berlaku, rumah nenek masih belum di ubahsuai seperti sekarang. Tandasnya berada jauh di belakang rumah. Berada kira-kira 20 hingga 30 meter jauhnya.

Kata emak lagi, semasa ayah hendak ke tandas tiba-tiba kelihatan seketul tengkorak lembu yang besar berwarna putih berada betul-betul di dalam tandas yang ketika itu pintunya terbuka luas. Besar tengkorak lembu itu ialah sama dengan saiz ruang dalam tandas. Selepas melihat tengkorak putih tersebut tiba-tiba ayah aku tak ingat apa-apa lagi. Black out lah tu...Yelah benda dah masuk meresap masuk ke dalam badan...mana nak ingat lagikan. Sedar-sedar sahaja orang dah ramai berada dalam rumah, siap dengan tok bomoh lagi ada kat sebelah.

Selepas mendengar cerita itu aku punyalah cuak nak melepas kat tandas tu...manalah tahu kena kat aku pulak ke...naya ooo...Oh ya...kat mana aku melepas selepas itu hehe...korang tak payahlah tanya...faham-faham sajalah yee...tak pe masa tu masih budak-budak lagi...kira oklah tu..hehe

No comments:

Post a Comment