Tuesday, May 25, 2010

Unsur-Unsur Haiwan dalam Perubatan Melayu...

Entri sebelum ini telah mencoretkan unsur-unsur ghaib dalam perubatan melayu. So...kali ini aku ingin mencoretkan unsur-unsur haiwan dalam perubatan melayu pula.

Orang melayu juga mempunyai kaedah rawatan yang sama uniknya dengan bangsa lain iaitu dengan mengunakan haiwan sebagai ramuan ubat-ubatan.

Antara organ haiwan yang digunakan dalam perubatan tradisi orang melayu seperti yang tertulis didalam manuskrip Ilmu Tabib Melayu ialah hempedu harimau, hempedu sawa, gading gajah, tahi gajah, gigi dan sumbu badak, tanduk rusa, kerbau dan lembu, duri dan lemak landak, mempedal dan hempedu ayam, hempedu kambing, tulang sotong, katak puru, lintah, ikan linang, belut, serangga, cacing dan banyak lagi yang tak dapat aku tuliskan semuanya disini.

Kaedah pengunaannya adalah pelbagai antaranya ialah dengan cara merebus, dimakan terus, dipilis, disapu pada tempat yang sakit dan ada juga bahan-bahan dari haiwan tersebut di jadikan tangkal.

Aku pernah melihat kuda laut dijadikan sebagai tangkal yang diletakkan dibawah bantal bayi. Orang melayu dulu percaya dengan meletakkan kuda laut kering dibawah bantal bayi boleh mengelakkan bayi tersebut diganggu makluk halus semasa tidur. Sejauhmana kebenaran dan kemujarabannya tidaklah diketahui tetapi terdapat juga orang melayu kini yang masih mengamalkannya.

Haa...ada satu lagi, ada diantara bahan-bahan dari dari haiwan ini yang boleh dijadikan sebagai ramuan untuk ilmu pengasih, ilmu tenaga kelakian dan ilmu keseronokan asmara untuk suami dan isteri. Pada kebiasaannya ramuan dari organ haiwan ini akan diadunkan bersama jampi dan serampah bagi menambahkan lagi keberkesanan dan kemujaraban ramuan tersebut.

Key lah...rasanya untuk entri kali ini aku stop sampai disini dulu. Di lain entri akan aku coretkan tentang kaedah pengunaan bahan-bahan dari haiwan-haiwan tersebut pula.

No comments:

Post a Comment

Protected by Copyscape Plagiarism Software